Iblis menjawab, "Lima belas."






Nabi SAW lalu bertanya: “Hai Iblis, berapa banyakkah musuhmu dari umatku?”
Iblis menjawab, "Lima belas."

1. Engkau sendiri hai Muhammad.

2. Imam dan pemimpin yang adil.

3. Orang kaya yang merendah diri.

4. Pedagang yang jujur dan amanah.

5. Orang alim yang mengerjakan solat dengan khusyuk.

6. Orang Mukmin yang memberi nasihat.

7. Orang Mukmin yang berkasih-sayang.

8. Orang yang tetap dan cepat bertaubat.

9. Orang yang menjauhkan diri dari segala yang haram.

10. Orang Mukmin yang selalu dalam keadaan suci.

11. Orang Mukmin yang banyak bersedekah dan berderma.

12. Orang Mukmin yang baik budi dan akhlaknya.

13. Orang Mukmin yang bermanfaat kepada orang.

14. Orang yang hafal al-Qur'an serta selalu membacanya.

15. Orang yang berdiri melakukan solat di waktu malam sedang lain orang semuanya tidur

Tu dia 15 musuh IBLIS syaitan!

Al Maidah [105]

Wahai orang yang beriman!
Jagalah sahaja diri kamu (dari melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah).

Orang yang sesat tidak akan mendatangkan mudarat kepada kamu apabila kamu sendiri telah mendapat hidayah petunjuk (taat mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya).

Kepada Allah jualah tempat kembali kamu semuanya, kemudian Ia akan menerangkan kepada kamu (balasan) apa yang kamu telah lakukan.


wahai kalian

cukuplah ya keterangan dari ayat di atas.

*******

Allah bukan saja Maha Pengampun, tetapi Dia juga Maha Pelindung aib manusia. Bayangkan jika Allah hanya mengampun dosa-dosa manusia, tetapi masih membiarkan orang lain melihat dosa-dosa kita. Orang yang suka mengorek hidung pun tak mahu orang lain tahu walaupun mengorek hidung bukanlah suatu dosa.


Kadang-kadang,kecik lebih baik dari besar

tapi jiwa kena besar, sebab ujian kecik atau besar akan datang pada kita.

sebab?

Yelah,kita kan orang beriman, Allah dan sediakan imtihan untuk bagi buku catatan sebelah tangan kanan, dan penginapan kat syurga secara kekal sampai bila-bila.

Sape tak nak kan?

bila dah melalui hujan yang sangat lebat, kita jadi kalis pada hujan yang hanya rintik-rintik.


Moga Allah bagi kekuatan Iman dan hati buat para pejuang agama Allah
di mana sahaja kalian berada.

Allahuakbar.

P/s: lepas mandi hujan, jangan lupa mandi ye, nanti demam :)

okbai .. tidur kejap!


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


3 comments

13 November 2012 11:22 PG

sgt susah nak jadi org yang dibenci oleh syaitan...

13 November 2012 1:11 PTG

Semoga berada diantara 15 golongan tersebut, Amin.

13 November 2012 4:28 PTG

jom kita berusaha menjadi musuh syaitan :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.