Selalu kita dengar orang kata.



Selalu kita dengar orang kata.

"Biarlah orang nak kata, yang penting aku tahu apa yang aku buat"

ok, tak pe, 

tapi harapnya kita tahu apa yang Allah suka dan tak,

dan kita tahu yang Allah tahu apa yang kita buat.

Kita kan nak jadi orang yang mencintai Allah dan Allah mencintai kita? kan, kan.

:) Alhamdulillah. Moga Allah redha

****
situasi yang parody.

"aiiiihh susahnya nak berubah..."

"lecehlaaa...macam-macam nak kene ubah...down gileeeer~"

"tunggulah nanti, dah free sikit aku berubah laaa"

"aku muda lagi beb...nanti aku berubah laaaa....baru umur 21 kot..."

"taper-taper...aku tunggu hidayah sampai dari Allah..dah sampai nanti aku ubah laa diri..."

"aku dapat murobbi power nanti berubah laa aku jadi cam dia..."

aiyooooo...nak berubah pon susah kaa? memang la susah! siapa kata nak berubah tu senang macam biskut chipsmore? kejap ada kejap tarak? kalau berubah tu mudah dah tentu kerja rasulullah dulu mudah dan smooth je.

nak berubah kene kenal sebab kepada perubahan tu.. apa sebabnya? apa asasnya? semuanya pastilah bermula dengan kalimah at tooyibah...

apa kalimah toyyibah tu? pastinya..laa ilaha illallah... kita kene bara' dulu gengs... baru kemudiannya datang wala'. membersihkan karat-karat jahiliyyah, yang bukan hanya setompok dua tapi bertempel-tempel. bermaksud ianya bukan kerja sehari dua, tapi bertahun-tahun. nak tak nak kene la constant datang halaqah kan? yelah...nak tazkiyah diri...

bila karat dah hilang, mudahlah nak celup dengan wala' kepada Allah. hiasi dengan peribadi muslim. yelahkan..macam pagar besi rumah yang dah karat tu...kalau nak cat baru, kene lah kikis karat tu dulu kan? baru canteksss dooong...!

tapi paperpon, kalau takda minat, pasti tak mampu nak consistent. kalau takda cinta, pasti tak mampu redha dengan tuntutan perubahan ini. betul tak? macam parody kan.. anda semua pernah rasa betapa beratnya nak berubah kan? siapa rasa ringan je, mesti ade sumthing wrong...

cinta...ya...cinta...cinta pasti melahirkan redha..redha dengan perintah dan larangan Allah. rela bertahan walaupun perkara yang kita nak buang tu yang biasa kita lakukan.

siapa kata cinta tu hanya sekadar kata-kata? cinta tu kan satu package dengan pengorbanan. jadi korbankanlah segala yang allah tak suka, demi untuk dicintai Allah...(nasihat kat diri sendiri)

remodel balik jiwa kita ikut celupan islami..supaya nanti peribadi kita akhirnya sesuai dengan al quran dan sunnah. sehingga berjaya terbentuk syakhsiyah islamiyah

-bebelan waktu tengah ngantuk-

situasi yang bukan parody.

Bagaimanakah tahap ilmu pengetahuan anda, adakah anda selangkah ke hadapan berbanding teman-teman?

Pernahkah anda merasakan, dengan kelebihan anda itu, anda mampu bermanfaat kepada orang lain?

Adakah anda seorang yang banyak memberi motivasi dan nasihat kepada orang lain?

Jika ya, adakah kata-kata anda itu banyak menarik jiwa pendengar setia, dan ramaikah yang termotivasi?


MAKANYA ANDA ADALAH SEORANG MUSLIM YANG CEMERLANG..SEBAIK-BAIK MANUSIA! KERANA SEBAIK2 MANUSIA ADALAH YANG BERMANFAAT KEPADA ORANG LAIN (REFER HADITH)

tetapi..

THINK AGAIN!

Dan di antara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada Allah (atas kebenaran) isi hatinya, padahal ia adalah penantang yang paling keras.(2:204)

boleh jadi ucapan kita HANYA SEKADAR UCAPAN... di hadapan teman-teman penuh dengan ayat-ayat nasihat, tips-tips dan sebagainya tetapi hakikatnya, kitalah yang paling keras menentang dalam hati, atau dengan kata lainnya PALING LIAT NAK BERUBAH!

dan tatkala kita berpaling dari teman-teman, dari ikhwah ikhwah, dari murabbi, kita sebaliknya banyak berbuat maksiat,....

Dan apabila ia berpaling (dari kamu), ia berjalan di bumi untuk mengadakan kerusakan padanya, dan merusak tanam-tanaman dan binatang ternak, dan Allah tidak menyukai kebinasaan (2:205)

WALLAHUALAM...coretan (dah lalok) malam-malam buta (dah pagi ok)

WALK YOUR TALK!!!!

Notahati -peringatan untuk diri sendiri- mohon terasa!


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


3 comments

11 November 2012 2:13 PTG

perubahan bermula sedikit demi sedikit :)

11 November 2012 4:50 PTG

Dengar apa yg kita kata la plak..ngeeeee..

11 November 2012 7:30 PTG

I am changing a bit by bit eventho people doesnt really see with their own eyes yet Allah does. Its between me n Allah.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.