Bendi & maggi



terasa nk bernegi-megi malam tadi....

korang pernah masak megi guna bendi tak?

Bendi Menambahkan Daya Ingatan

Bendi yang juga dipanggil kacang lendir ialah sejenis sayuran yang biasa didapati di pasar. Sayur bendi selain enak untuk dimakan secara goreng, juga amat sedap dicampur ke dalam kari ikan. Lebih-lebih lagi kari ikan “tongkol”. Namun begitu tidak ramai yang tahu akan khasiatnya. Sebenarnya biji bendi boleh dijadikan sebagai alternatif kepada kopi. Baik bagi mereka yang ingin mengelakkan kafein dalam kopi. Daunnya juga boleh dimakan sebagai sayur.

Bendi juga baik untuk fungsi otak. Ia dapat menambahkan daya ingatan serta daya kecergasan otak. Lepas ni, sesiapa yang tidak mahu cepat nyanyuk tu, bolehlah beli sayur bendi banyak-banyak. Bukan untuk orang-orang tua sahaja, malah orang muda pun sekarang dah cepat sangat lupa. Maklumlah, zaman sekarang ni banyak unsur-unsur kimia berbahaya yang terdapat dalam makanan terutama makanan segera.

Kegunaan Bendi: Ambil biji, akar dan bunga dan rebuskan. Air rebusan itu apabila diminum boleh menjadi ubat seperti berikut:

1.Melawaskan pembuangan air kecil
2.Boleh meredakan bengkak dan radang
3.Meringankan masalah susah bersalin (dijadikan selusuh)
4.Mengubati penyakit gonorea
5.Mengubati sifilis
6.Apabila dicampur dengan gula, boleh dijadikan sebagai sirap
ubat batuk dan ubat sakit kerongkong.
7.Untuk mengubati bisul dan kudis, boleh gunakan air rebusan itu untuk menyapu pada tempat yang berkenaan



Photo: Bendi Menambahkan Daya Ingatan

Bendi yang juga dipanggil kacang lendir ialah sejenis sayuran yang biasa didapati di pasar. Sayur bendi selain enak untuk dimakan secara goreng, juga amat sedap dicampur ke dalam kari ikan. Lebih-lebih lagi kari ikan “tongkol”. Namun begitu tidak ramai yang tahu akan khasiatnya. Sebenarnya biji bendi boleh dijadikan sebagai alternatif kepada kopi. Baik bagi mereka yang ingin mengelakkan kafein dalam kopi. Daunnya juga boleh dimakan sebagai sayur.

Bendi juga baik untuk fungsi otak. Ia dapat menambahkan daya ingatan serta daya kecergasan otak. Lepas ni, sesiapa yang tidak mahu cepat nyanyuk tu, bolehlah beli sayur bendi banyak-banyak. Bukan untuk orang-orang tua sahaja, malah orang muda pun sekarang dah cepat sangat lupa. Maklumlah, zaman sekarang ni banyak unsur-unsur kimia berbahaya yang terdapat dalam makanan terutama makanan segera.

Kegunaan Bendi: Ambil biji, akar dan bunga dan rebuskan. Air rebusan itu apabila diminum boleh menjadi ubat seperti berikut:

    1.Melawaskan pembuangan air kecil
    2.Boleh meredakan bengkak dan radang
    3.Meringankan masalah susah bersalin (dijadikan selusuh)
    4.Mengubati penyakit gonorea
    5.Mengubati sifilis
    6.Apabila dicampur dengan gula, boleh dijadikan sebagai sirap 
      ubat batuk dan ubat sakit kerongkong.
    7.Untuk mengubati bisul dan kudis, boleh gunakan air rebusan itu untuk menyapu pada tempat yang berkenaan

ummi cakap taruklah apapun dalam megi tu..tetap tak berkhasiat nama pun megi .. ohh ummi...


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


5 comments

10 Julai 2012 1:46 PG

tak pernh makan bendi. hihi

10 Julai 2012 9:56 PG

first time tgk magie campur bendi malam td..en.Husband buat..rupanya mmg ada org yang makan magie campur bendi..tp mmg sedapp pun..simple but nice taste..

10 Julai 2012 11:06 PG

rebus megi cicah ngn sambal..ada lak ikan goreng perghhh sedapnya.. huhuhu

10 Julai 2012 5:04 PTG

tak tahu pulak bendi boleh menambahkan daya ingatan. thanks 4 da info, bendi ni selalu makan dengan belacan je. hehe

11 Julai 2012 1:07 PG

Kak M mmg suka wat ulam bendi... Tapi betoi tu kata Ummi Lynn tu. Maggi tu mmg tak baguih la...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.