kitab cinta













“Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah kepada Nabil..




“Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. Mana satu kita nak beli nih” balas Nabil.




Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.




“Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh Jamilah.




“Ala, awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil.




Tergelak Jamilah. Bahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.




“Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat” tegur pakcik berbaju putih.




Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan

40-an.




“Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid” sengih Nabil.




Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..




“Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik menyoal sambil tersenyum.




“Aa..lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak




Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.




“Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik.” tegur pakcik berhemah.




“Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la.” tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.




“Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi” cadang pakcik.




Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.




“Ala, besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi.”senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.




“Jangan lupa baca ya.” kata pakcik itu dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.




“Sibuk je la pakcik tu.” Jamilah mengomel.




Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.




Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.




“Assalamualaikum semua.” ucapan salam Pak Imam bergema.




Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.




“Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.




“Pak.. Ustaz.. khabar baik, pak... usta.. ustazz..” jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.




“Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin.” cadang Ustaz Saad.




Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib.




Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.




“Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan

diri.




Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku.




“Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d.” kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.




"Surah Ar Ra'd..Apa

benda nih” detik hati Nabil.




“Bismillahirrahmaanirrahim..ALL..MAA..

RIII..!!” berlagu Nabil.




Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan

kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.




“Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini :




A’uzubillahiminnassyaitaanirrajim..

Bismillahirrahmanirrahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM...

RAA..” kedengaran suara gemersik Ustaz Sa’ad.




Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan

irama ALQurannya.




Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.




“Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya

hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim.” tazkirah sudah bermula.




Orang ramai memang senang cara

penyampaian ustaz Sa’ad.




“Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan

sebagainya..” penutup Ustaz Sa’ad

sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.




Hari semakin cepat berlalu.




Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.




Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil.




SMS dari ustaz Sa’ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil.







Rasulullah bersabda : Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.




Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang

diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.




Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata, Aku

adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara

yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.




Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kasturi.




Rasulullah bersabda :Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.




Rasulullah bersabda : Sampaikan pengetahuan dari ku

walaupun hanya satu ayat





Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


3 comments

4 Mei 2012 2:48 PTG

:) tq sharing

4 Mei 2012 4:54 PTG

sungguh bermakna ayat2 kat ats ni.

11 Mei 2012 1:07 PG

assalamualaikum...
izin share ya...:)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.