~lelaki itu pemimpin...~ credit to my little bro!!


saya sgt rindu pada my little brother, abang @Muhammad Haris Fadillah.. We called him abang although he’s the eight in our family bcoz he’s  the first brother in our big family. Can u imagine the first till the seven  are all girls?Hehe..rezeki from Allah. Thanks Allah for still giving us chance to  experience how does it feel having a guy in the house (except for abi laa..if he’s not in the house, does it possible for me to be here now?ngehehe)
Abang is a pampered boy suatu masa dulu..He was raised by ‘bibik tua’ yang always kendong die ke hulu ke hilir.We all the sisters also usung die ke mana-mana..memang manjakan die since we all very excited to have a little brother. Jadi, membesar among the 7roses intentionally do influence abang’s attitude. He kind of beralus (@lembut tapi tak auw..maybe we can use the word gentle)..Tak suka cari gaduh..Tak cakap banyak..tak banyak kerenah..tak berkehendak pada materials.. Memang sungguh zuhud dan baik laa abang. Haa..not forget to mention, Bijak! Bijak Akademik + Minat pada Agama + Sifat2 mahmudah = Perfect!
Sejak sekolah rendah, he always buat puasa sunat..alone. Tak yah diajak mak atau kakak2..Dia pon tak perlu kawan utk die berpuasa. He even pernah kena cubit ngan Cikgu Besar die sbb Cikgu mistaken he’s eating at the gazebo during recess sedangkan he’s sitting there while waiting for the next class (since nobody r allowed to eat at the gazebo..jaga kebersihan katanya and abang dont want to be in d class alone during recess). rasa nak marah je Cikgu tuh..sian abang. Dia balik menangis :( ..Dah laa puasa, kena cubit plak tuh!
Masa Darjah 6, he also rajin bangun malam buat tahajud. Kagum tak?Saya sendiri pon kind off culas.. Solat terjaga..selalu jadi imam di sekolah die. Kalau ada ahli2 keluarga kawan dia yang ditimpa musibah, dia akan ajak2 kawan2 die yang lain pergi visit the family dan ketuai bacaan Yaasin. Bangga tak? Even mak sendiri tak tau until makcik2 (mak kawan abang) yang bgtau.. saying mak so lucky to have anak2 yang baik dan boleh diharap. :D
Since he kind of boleh berfikir, we all (d kakak2 yang giler2 nih) always said to him yang he gonna be ketua keluarga.. our wali..He’s d one to hold d responsibility to the family if there’s anything happened to abi n umi. When solat jemaah juga, we keep using the same reason to make him jadi Imam solat.Heheh..sian abang. Walaupun dia taknak, tapi since ramai sgt kakak2 yang push..he have too jugak..paksa rela..hehe.. Tapi thats gud for a learning process rite?
Sometimes, we all saje memainkan die..tapi lama kelamaan, die semakin matang dan mula menerima bahawa tanggungjawab die berat sebagai d first guy in the family. One time, he himself mention to us ‘Eh, biar laa abang jadi imam, Abang kan ketua keluarga’.. Masa tuh, akak2 tak bagi die jadi imam sbb cam tak yakin, jadi bila he saying the sentences, semua pon cam terkesima sekejap. Tapi, I am happy to hear that..At least,abang berani to hold d responsibility..Tak macam sesetgh budak lelaki yang lari dr tanggungjawab, masih keanak2an dan menolak rasa tanggungjawab tersbut.
Hope Allah swt akan panjangkan usia abang (Sbb mak2 selalu kata, orang baik nih disayangi Allah).. Moga Abang mampu menjadi ketua/pemimpin keluarga kita yang berjaya. Moga Abang berjaya memikul amanah ini dan dapat memelihara maruah kakak2 nya yang ramai nih.
Lelaki..tanggungjawabmu berat.. Isterimu, anak2 mu, Ibumu, Saudara perempuanmu.. semua mereka menjadi tanggungjawabmu.
“sesungguhnya lelaki itu pemimpin kepada wanita’ (An-Nisa’)
“Wahai org2 yang beriman, perliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya terdiri dr batu bata..” (At-tahrim)
Lelaki yang gagal memahami tanggungjawabnya, akan gagal menjalankan peranan yang diberikan kepadanya.
Lelaki yang gagal menjalankan peranannya, akan mula hilang entiti pemimpin dan kehormatan drpd dirinya.
Lelaki yang lemah dalam kepimpinannya, akan hilang penguasaan terhadap wanita2 di bawah kepimpinannya.
Wanita yang tidak dipimpin akan terus hanyut mengabaikan fitrah dirinya..trus memanjat tangga kepimpinan tanpa menyedari bahawa lelaki itu lebih berhak utk berada di tempat tersebut,.. Dia akan terus lalai dan terus menuju kebinasaan tanpa dipandu dan dikawal. Wanita akan semakin berani dan tidak segan silu untuk membuat prkara2 mungkar..menayangkan dirinya dan perhiasan dirinya kepada khalayak..Dia lebih selesa bergelak ketawa di luar rumah dan mengejar cita-cita tingginya..
Dan senarainya tak mungkin habis..
hebatnya wanita mampu menjadi tulang belakang kejayaan lelaki.. namun, wanita juga hebat dalam menarik lelaki kepada kebinasaan. Wanita juga yang menggoda lelaki agar lupa tanggungjawabnya pada Allah..Wanita juga yang menguji lelaki dgn kecntikan perhiasan dirinya..
Tapi sory to say, saya merasakan lelaki yang patut bertanggungjawab pada kebinasaan wanita.. Kerana kiranya lelaki menjlnkan peranannya sebagai pemimpin, pasti tiada ruang utk wanita melanggar syariat Allah..pasti wanita itu terpelihara dan dilindungi di bawah lembayung kepimpinan lelaki tersbut (ayah, suami atau saudara lelaki). Kira pokok itu dijaga dengan baik.. dicari benih terbaik, dibajai, dan disiram sentiasa..serta dilindungi drpd sebarang serangga perosak, biiznillah, pastinya pokok tersebut akak melahirkan bunga yang sgt cantik dan menawan..  begitu juga wanita..
Bangkitlah lelaki..Sedarkan dirimu dgn tanggungjawab mu itu.. bangkitlah menjalankan perananmu.. Kerana aku sgt mendambakan lelaki2 yang bersedia menjadi pemimpin..pemimpin yang merasakan die perlu memelihara dan menjaga wanita muslimah..dari menjadi rosak. Walau setinggi dan sekeras mana wanita itu, naluri / fitrahnya ttp mengingini lelaki sbgi pemimpinnya.
Satu kisah best di zaman sahabat.. ’seorang wanita muslimah pergi menjual di satu pasar yang berada dalam kawasan Yahudi.. yahudi2 ini mengganggu wanita tersbut, namun tidak dilayan.Dalam diam2, Seorang Yahudi telah mengikat jubah wanita tersbut kepda jilbabnya..Tatkala wanita tersbut bangun, tersingkaplaa aurat wanita tersebut. Lalu, ketawa dan kesukaan lah Yahudi2 tersebut. Apa yang terjadi selepas itu? Seoarang lelaki muslim terus bangun dan meindungi aurat wanita tersebut, lalu membelasah lelaki tersbut. Namun, disebabkan pasar itu teritory Yahudi, maka muslim tersbut dibelasah kembali sehgga cedera terus (atau mati..saya tak igt).
Ya..inilah sikap lelaki yang saya iginkan..Dia meraskan wanita adalah insan yang patut dilindungi..dan dipelihara. Dia merasakan tanggungjawab dia utk menjada maruah wanita tersbut walaupun mereka bukanlah kenal antara satu sama lain..
tapi lihat laa skrg?Lelaki juga yang menjual wanita..Lelaki juga yang mengekploitasi hiasan aurat wanita. Lelaki juga yang memuji2 aurat wanita yang terdedah..mengkagumi ciptaan Tuhan kononnya.. Lelaki juga yang membiarkan wanita hanyut dengan kecantikan zahir yang dipuji2 itu. Mengapa begini jadinya? Saya sedih.. Lelaki bukan lagi pelindung wanita..
Namun, tidak dinafikan wanita juga bersalah..namun, saya yakin sekiranya semua lelaki menjadi ‘qawammun’ sbgimana muslimin2 yang dididik Rasulullah saw dahulu, pasti wanita2 mu terpelihara dan terjaga peribadinya. Wallahua’lam..
ni dia my little brother...cayunk kamoo!!!



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.