Kisah Sedih dan Kesederhanaan Hidup Khalifah Umar Bin Abdul Aziz




Kehidupan Umar bin Abdul Aziz penuh kesederhanaan: Bandingannya dengan pemimpin sekarang


1. Yunus bin Abi Syabib berkata:

“Aku melihat Umar bin Abdul Aziz tawaf di sekeliling ka’bah dalam keadaan tali pinggangnya tenggelam dalam lipatan perutnya kerna gemuknya. Ini sebelum beliau menjadi khalifah. Setelah mana beliau menjadi Khalifah, kalau aku hendak aku boleh menghitung bilangan tulang rusuknya tanpa aku menyentuhnya , pasti aku boleh melakukannya.”

Komen: Ini kerana kepimpinan bukan kemuliaan tetapi suatu amanah yang berat. Ini benar2 dihayati oleh Umar sehingga jawatan menyebabkan dia kurus. Bukannya seperti kebanyakan pimpinan sekarang yang menyebabkan jawatan pimpinan menjadi rebutan dan jambatan untuk menuju kemewahan. Kita lihat bagaimana putera raja yang hidupnya semakin lama semakin mewah. Berikut potongan berita tersebut:

“Sebuah pesawat gergasi Airbus A380 yang berharga £300 juta (RM1.68 bilion) direka khas untuk seorang kerabat diraja dari Asia Barat, lapor sebuah akhbar semalam.


Namun, apabila pengubahsuaian pesawat itu siap tiga tahun lagi, ia bakal menjadi jet peribadi terbesar di dunia.”

2.Khalifah Abu Ja’far bin Mansur telah bertanya kepada anak Umar bin Abdul Aziz “Berapakah banyak wang simpanan Umar ketika beliau mula-mula memegang jawatan khalifah?”

Anaknya menjawab “40 ribu dinar (wang emas).”

Abu Ja’far bertanya lagi “Berapa pula ketika beliau wafat?”

Anaknya menjawab “ 4 ratus dinar, kalau dia panjang umur lagi pastilah semakin berkurangan.”

Umar memegang jawatan Khalifah bukannya untuk menghimpun duit. Ini kerana keseronokan menghimpun duit boleh melalaikan seorang dari menjalankan kewajipan agamanya. Firman Allah swt:
ألهاكم التكاثر . حتى زرتم المقابر

“Perbuatan kamu yang saling berbangga dengan harta itu melalaikan kamu dari ketaatan dan bersedia untuk keakhirat.sehinggalah kamu mati dan ditanam di kubur.” (1-2 at-Takasur)

Kita lihat bagaimana pemimpin di zaman sekarang, walaupun gaji sudah banyak tetapi ia tidak membuatkan pemimpin itu puas. Lihat sahaja seorang menteri di Britain yang meminta perbelanjaan yang melampau dengan mengorbankan duit rakyat. Menteri Kehakiman, Shahid Malik digantung tugas kerana membuat tuntutan perumahan lebih AS$98,000 (RM347,841) dalam tempoh tiga tahun.


3. Maslamah bin Malik berkata:

Aku telah menziarahi Umar bin Abdul Aziz ketika beliau sakit dan aku dapati bajunya kotor. Aku berkata kepada isterinnya Fatimah “Hai Fatimah basuhlah baju Amirul Mukminin.” Jawab Fatimah “Aku basuh insyaAllah.”

Apabila aku menziarahinya semula aku dapati bajunya masih lagi kotor. Aku pun berkata “Hai Fatimah, bukankah aku telah menyuruhmu membasuh baju Amirul Mukminin. Sesungguhnya manusia menziarahinya.” Fatimah menjawab “Demi Allah, bajunya hanya ada satu.”

Komen: Beliau hanya mempunyai sehelai baju. Namun pemimpin sekarang bertukar kenderaan seperti tukar baju. Rakyat menderita tidak ada rumah dan perlindungan tetapi mereka sibuk bincang pasal hendak tukar kenderaan. Baru sahaja naik jadi exco sudah tukar kereta dan rumah mewah. Pemimpin yang jahat pada zaman ini sibuk dengan makan duit rakyat, adapun pemimpin yang dianggap baik sibuk dengan masalah ekonomi dan menjadikannya masalah utama. Kurang sibuk tentang hukum Allah yg diabaikan, kemaksiatan berleluasa, kejahilan rakyat terhadap agama dan perkara yang berkait dengan pembangunan ruh.

4. Amru bin Muhajir telah menyebut:

“Sesungguhnya Umar bin Abdul Aziz menyalakan pelita kerajaan hanya untuk urusan orang-orang Islam. Apabila telah selesai urusan tersebut beliau akan memadamnya dan menggunakan pelitanya sendiri.”

Komen: Penyalahgunaan wang rakyat terjadi dimana-mana. Saya memperingatkan diri saya dan pemegang amanah rakyat walaupun dalam lingkungan yg sedikit supaya tidak menyalahgunakan amanah. Lihat orang yang yang telah mati dalam peperangan. Para sahabat menyatakan dia syahid. Namun Rasulullah saw bersabda:
كلا إني رأيته في النار في بردة غلها

“Dia tidak sama sekali mendapat pahala syahid. Sesungguhnya aku melihatnya berada di dalam neraka kerana sehelai selimut yang dia khianati.” (Hr Muslim)

5. Suatu hari Umar bin Abdul Aziz berkata kepada isterinya “Wahai Fatimah, adakah engkau mempunyai duit dirham(perak) untuk aku membeli anggur?” Isterinya menjawab “Tidak ada.” Umar bertanya lagi “Engkau ada duit fulus (tembaga)?” Fatimah menjawab “Tidak ada.” Fatimah mengadap suaminya , seraya berkata “Engkau adalah amirul mukminin tetapi tidak ada duit langsung untuk membeli anggur.” Umar menjawab:
هذا أهون علينا معالجة الأغلال غدا في جهنم

“Perkara ini lebih mudah untuk kita hadapi daripada menghadapi belenggu di neraka jahannam pada hari kiamat kelak.”

Komen: Umar tidak ada elau makanan dan sebagainya. Tetapi kita lihat bagaimana satu ketika bagaimana elaun hari raya untuk menteri, exco dan wakil rakyat bernilai 250,000 setahun di sebuah negeri di Malaysia. Umar hendak menjamah anggur pun tiada duit. Pemimpin sekarang segala2nya ada elaun. Ini adalah penyalah gunaan wang rakyat. Wang inilah yang boleh menghancurkan bangsa disebabkan perebutan, rasuah, kes jenayah dan sebagainya. Semuanya berpunca dari wang. Nabi saw bersabda:
لكل أمة فتنة وفتنة أمتي المال

“Setiap ummatk mempunyai fitnah yang boleh merosakkan mereka. Fitnah umatku adalah harta.” Hr Tirmizi

Ya Allah selamatkan kami dari fitnah harta

Kesimpulan: Dizaman pemerintahan beliaulah sejarah Islam tercipta, bagaimana tidak seorang pun yang layak menerima zakat kerana rakyatnya sudah senang belaka.


Sumber Rujukan: al-Malul Am wa Ahkamuhu Fil Feqhil Islam oleh Muhammad Said al-Baghdadi

notakaki- Orang yang berilmu dan tawadhuk apabila bercakap, dia akan mematuhi wahyu Ilahi dan panduan sunnah. Jika pendekatan itu sukar dilaksanakan dalam masa terdekat (holy grail), dia mencari alternatif yang lain dalam menurut panduan syari'at. Maka lahirlah baldatun toyyibatun wa rabbun ghafur (negara berkebajikan) sebagai pendahulu (precursor) negara Islam. Tetapi orang yang jahil apabila bercakap, mereka mengikut nafsu dan bisikan syaitan. Maka lahirlah pendapat dari mulut yang celupar dan kurang ajar seperti hudud adalah ciptaan ahli fekah, hudud adalah primitif, negara akan mundur jika dilaksanakan hudud. Saudara, jauhilah orang yang jahil, celupar dan kurang ajar seperti ini. Bimbang jika kita disentuh api neraka. Jangan memuji atau mengkagumi mereka walaupun mereka Presiden sekali pun.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


8 comments

6 April 2013 4:28 PTG

nice sharing dear...

6 April 2013 11:52 PTG

salam,

saya amat meminati umar abd aziz ^^

KLIK Gereja desak penganut buat pilihan bijak PTU13

Tanpa Nama
7 April 2013 1:41 PG

salam lynn.
saya baru buka blog akustressgiler dan terbaca satu komen kat entry yg baru dibuat tentang pendrive.
yang sedihnya ada orang yang menyamar jd lynn dan guna gambar lynn beri komen yg xsepatutnya disitu.
satu tahu tu bukan diri lynn yg sebenar.
harap lynn cepat buka blog tu tgk entry yg dikomen oleh anasir jahat yg menyamar sbgai lynn tu.
harap lynn tabah dgn fitnah tersebut.
semoga allah rahmati hidup lynn.

-silent reader yg prihatin

7 April 2013 2:25 PG

@Tanpa Namawaalaikumussalam..terima kasih.. lynn pun baru baca kat blog buasirotak kat ruang komen lebih kurang sama dengan apa yang tanpa nama katakan ni. tapi tak tahu apa yg dia komen mujurlah admin dah delete komen tu. Allah..first time dalam hidup terkena fitnah sebegini..

7 April 2013 10:30 PG

sabar je la cik lynn...orang umno-bn memang jahat...kaki fitnah....

Tanpa Nama
7 April 2013 12:02 PTG

sama-sama lynn.
alhamdulillah komen tu dah dipadam.
sabar ya lynn. dlm dunia internet ni ada mcm2 manusia.
harap lynn lebih berhati2 ya selepas ni.
jgn putus asa berblog untuk kearah kebaikan ya.
allah berkati hidupmu. amin.

-silent reader yg prihatin

3 Mei 2014 7:01 PTG

Thanks ........

Tanpa Nama
13 Jun 2014 7:08 PG

Jangan kats begitu......tak baik

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.