Dengar, faham & nilai. Bukan dengar, tak faham & tibai.


Saya tidak pasti, bagaimanakah golongan agamawan, akademik & idealisme menyantuni method dalam berhujah. Samada mereka mencari hujah untuk membenarkan pedapat mereka ataupun membenarkan hujah melalui pendapat?
islam.jpg

Perkongsian dari DrMAZA

Tidak boleh sewenangnya-wenangnya mengklasifikasikan individu dengan sandaran pluralisme agama. Islam tidak akan duduk sekata dengan mana-mana agama lain, jauh sekali untuk setaraf. Harus difahami, ada sebahagian agama (kepercayaan) yang sama prinsipnya dengan Islam, tetapi tidak bermakna mereka setaraf dengan Islam. Mereka cuma seia dan sama dalam sebahagian prinsip tetapi tidak pada status & pengiktirafan.

Dari sudut prinsip, barangkali matlamatnya seiring,
Dari sudut kedudukan & status heirarki, Islam tetap teratas.

Berpendapat agama lain mempunyai matlamat yang sama dengan Islam bukan bermakna menyema-ratakan kedudukan Islam dengan mana-mana agama lain, tetapi agama lain yang mempunyai dasar yang sama dengan Islam dalam sebahagian juzu kecil.

Ibarat sebuah kereta mewah (Islam) dan kereta buruk yang membawa barangan. Walaupun barang yang dibawa adalah sama tetapi kereta yang membawanya tidaklah setaraf. Kereta mewah pasti lebih menjamin keselamatan barang yang dibawa manakala kereta buruk berhadapan dengan risiko untuk rosak.

Pluralisme tetap fahaman & ideologi yang salah lagi sesat, tetapi menggelarkan sesama muslim dengan gelaran itu hanya kerana tersalah tafsir ucapannya adalah tidak beradab sama sekali.

Dengar, faham & nilai. Bukan dengar, tak faham & tibai.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

5 Disember 2012 5:42 PG

saya setuju :)

5 Disember 2012 12:18 PTG



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

5 Disember 2012 4:01 PTG

Betoi tu kena faham betoi2 jgn dok nilai sesuka hati ja..

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.