Kisah Sebenar Tentang Bumi Bergelap 3 Hari adalah Palsu.


Sebelum ni mungkin ramai yang ada terbaca tentang penyebaran artikel/laporan berkaitan Bumi Akan Bergelap Pada 23, 24 dan 25 Disember 2012 di blog-blog dan di laman sosial.




Antara isi kandungan laporan tersebut adalah seperti ini:-


Pihak NASA menjangkakan akan berlaku fenomena bumi akan gelap selama 3 hari iaitu bermula pada 23, 24 dan 25 Disember 2012. Apakah ini satu bencana atau anugerah? Entah benar atau ke tidak hanyalah jangkaan manusia sahaja.


Para Saintis NASA menjangkakan perubahan alam semesta dengan kegelapan penuh pada bumi selama 3 hari bermula pada 23 Disember 2012 bukanlah akan berakhirnya usia dunia, tapi ini adalah “Penyejajaran Alam Semesta“, di mana matahari dan bumi akan berada pada satu garis lurus untuk pertama kalinya. Bumi akan bertukar tempat dari dimensi ke 3 ke dimensi 0, lalu bertukar lagi ke dimensi ke 4.

Semasa proses pertukaran ini, seluruh alam akan menghadapi perubahan besar, dan kita akan melihat dunia yang baru (Dark of the Earth). Dunia gelap tanpa sinar, tanpa cahaya matahari.
———————————————————————————————————

Ramai yang tak percaya dan ramai juga yang rasa khuatir dan bimbang dengan penyebaran artikel sebegini, tapi jangan bimbang kerana laporan/artikel tentang bumi ini akan bergelap selama 3 hari adalah berita palsu.

Agensi Angkasa Negara (Angkasa) menafikan laporan blog dan artikel yang mendakwabumi akan bergelap selama tiga hari mulai 23 Disember berikutan kedudukan bumi, matahari dan pusat Galaksi (Bima Sakti) akan berada pada kedudukan selari.

Di samping itu, laporan itu mendakwa, kedudukan awan-awan debu gelap atau Dark Dust Clouds berhampiran dengan Galaksi boleh menghalang penduduk dunia daripada melihat sebahagian daripada Galaksi, menurut kenyataan akhbar agensi itu.

Menurut kenyataan itu, berikutan senario tersebut, ada yang berpendapat bila bumi, matahari dan pusat galaksi selari (sejajaran) maka akan berlaku penumpuan daya gravity daripada bumi, matahari dan pusat galaksi sehingga boleh mengakibatkan kemusnahan alam semesta.

Selain itu mereka turut mendakwa bila bumi, matahari dan pusat galaksi selari, di mana terdapat awan-awan debu gelap berhampiran pusat galaksi maka bumi akan bergelap.

Angkasa berkata semua andaian itu adalah tidak benar kerana pusat galaksi terlalu jauh dari bumi dan matahari iaitu 165 quadrillion batu, jadi kesan tarikan gravity adalah terlalu kecil.

“Awan-awan debu gelap menghalang penglihatan kita ke arah pusat Galaksi bukannya menghalang matahari daripada dilihat dari bumi,” menurut agensi itu. — BERNAMA

Wallahualam.

sekadar pengkongsian.



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


7 comments

4 Disember 2012 pada 12:53 PG

sangat takot bila dengar berita mcm tuu :(

4 Disember 2012 pada 12:55 PG

berita hoax memang laju orang sebarkan
ntah kat mana sedapnya sebar berita tanpa usul periksa

satu lagi kes zakir naik dgn ejaan insyaAllah tu
naik lemas dgr sana sini

4 Disember 2012 pada 3:53 PG

selalu juga bila tiba bulan disember akan berlaku sesuatu yg dasat pd bumi..spt tsunami 2004 dll

4 Disember 2012 pada 7:45 PG

emmm...ada juga dengar berita ni sebelum ni.
agak susah juga nak percaya.
Semoga kita semua di abwah lindunganNya
Amin
=)

4 Disember 2012 pada 10:11 PG

xpnh terbaca..tp bila baca kt cni..dan sikit pencerahan.rasa agak merapu jugak depa2 ni kan?ish...

15 Disember 2012 pada 7:47 PTG

Thanks sebab info. :)

15 Disember 2012 pada 7:50 PTG

Thanks sebab info. :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.