syurga untukmu AS-SYAHIDAH!


AS-SYAHIDAH, SYURGALAH MEREKA!

Ana persembahkan coretan ringkas ini buat roh pejuang Islam ..dan semua pejuang yang telah mendapat kemulian syahid dan syahidah serta para mujahid dan mujahidah yang masih bertarung dengan penjajah Yahudi di bumi Palestine juge syria yang sedang bermandikan darah dan nyawa menentang  kezaliman rejim Basyar..

ALLAHU AKBAR..

Allahumma ansoral Islamma wal Muslimiin wal Mujahidiin fi Suriyah.

berani kerana agama ~moga kalian semua diberi ganjaran oleh Allah~


AS-SYAHIDAH WAFA' BINTI IDRIS
(Syahid pada 27 Jan 2002)
berusia 28 tahun 


Menemui syahid pada 27 Januari 2002 (sesetengah mengatakan pada 29 Januari 2002) ketika berusia 28 tahun (sesetengah mengatakan 26 tahun). Beliau melakukan amaliyyah istisyhadiyyah dengan meletupkan dirinya di tengah-tengah bandar al-Quds (Baitul Maqdis) menyebabkan beberapa orang Yahudi terkorban dan 150 orang cedera. Beliau merupakan wanita pertama yang melakukan serangan itu. Beberapa hari kemudian, ulama'-ulama' di Universiti Al-Azhar, Kaherah, mengisytiharkan bahawa kematian Wafa' adalah SYAHID.






AS-SYAHIDAH DAREEN ABU AYSHEH
(Syahid pada 27 Feb 2002)
 berusia 21 tahun.
Hasil amaliyyah istisyhadiyyah beliau menyebabkan 4 orang tentera Israel terbunuh. 




Menemui syahid pada 27 Februari 2002 iaitu ketika beliau berusia 21 tahun. Kata-kata Dareen yang disiarkan oleh media Arab ANN : "Aku ingin menjadi wanita kedua selepas Wafa' untuk melakukan operasi syahid dan untuk membalas dendam darah yang syahid dan pengotoran kesucian Masjid Al-Aqsa." Hasil amaliyyah istisyhadiyyah beliau menyebabkan 4 orang tentera Israel terbunuh. Muslimat yang berjiwa mujahidah seharusnya ditiupkan semangat roh jihad dalam diri mereka, bukan dilemparkan dengan kata-kata mahupun pandangan yang melemahkan hati mereka untuk meneruskan perjuangan. Teruskan perjuangan ayyuhal mujaahidah..!






AS-SYAHIDAH AYAT MUHAMMAD AKHRAS
(Syahid pada 29 Mac 2002)
 berusia 16 tahun
Kata beliau : "Apa nikmatnya hidup di dunia ketika kematian sentiasa mengintai kita.
mengejutkan dunia kerana beliau masih 16 tahun ketika melakukan amaliyyah istisyhadiyyah



Menemui syahid pada 29 Mac 2002 iaitu ketika berusia 16 tahun (sesetengah pendapat mengatakan 18 tahun). Beliau telah mengejutkan dunia kerana beliau melakukan amaliyyah istisyhadiyyah dalam usia yang terlalu muda dan juga merupakan seorang wanita. Sasaran operasi syahid beliau ialah warga Israel di sebuah pasaraya yang bertempat di Kyriat Hayovel, Jerusalem. Hasilnya, beliau menyebabkan 2 orang Yahudi terbunuh dan 28 cedera. As-Syahidah Ayat merupakan seorang pelajar Sekolah Menengah Bait Laham yang sangat cerdas dan bijak. Beliau bercita-cita untuk menjadi seorang wartawan kerana ingin menghebahkan kepada dunia tentang kezaliman Yahudi Laknatullah ke atas bangsanya. Kata beliau : "Apa nikmatnya hidup di dunia ketika kematian sentiasa mengintai kita. Mana yang lebih indah, mati dalam ketidakberdayaan dan kehinaan atau gugr di medan syahid."




AS-SYAHIDAH ANDALEEB TAKAFKA
(Syahid pada 12 April 2002)
berusia 20 tahun
Andaleeb meletakkan ikatan bom di pinggangnya di dalam sebuah bas yang dipenuhi warga Yahudi.






Menemui syahid ketika berusia 20 tahun. As-Syahidah Andaleeb melakukan amaliyyah istisyhadiyyah pada 12 April 2002. Hasil tekad beliau menyerang bas Israel telah menyebabkan 6 orang Yahudi terbunuh dan 104 cedera. Sebelum melakukan operasi syahid, beliau berkata : "When you want to carry out such an attack, whether you are a man or a woman, you dont think about the explosive belt or about your body being ripped into pieces. We are suffering. We are dying while we are still alive." Andaleeb meletakkan ikatan bom di pinggangnya di dalam sebuah bas yang dipenuhi warga Yahudi.



AS-SYAHIDAH HIBA AL-DARAGHMA
(Syahid pada 19 Mei 2003)
 berusia 19 tahun
Semua temannya adalah pelajar perempuan. Sepupu beliau, Murad (lelaki) tidak pernah melihat wajah beliau. 




Menemui syahid pada usia 19 tahun. As-Syahidah Hiba melakukan amaliyyah istisyhadiyyah di bahagian luar Amakim Shopping Mall, Afula Utara Israel. Hasilnya 3 orang Yahudi terbunuh dan 93 cedera. Hiba melakukan operasi syahid melalui Brigade Al-Quds iaitu sayap ketenteraan Harakah Jihad Islami, Palestin. Hiba adalah seorang muslimah yang tidak pernah berbicara dengan mana-mana lelaki (kecuali ahli keluarganya) dan menghindarkan diri untuk minum kopi atau teh di kaferia Al-Quds Open University. Semua temannya adalah pelajar perempuan. Sepupu beliau, Murad (lelaki) tidak pernah melihat wajah beliau. Murad (20 tahun) berkata : "saya tidak pernah melihat wajah Hiba, saya tidak pernah berbicara dengannya, saya tidak pernah berpimpin tangan dengannya. Pertama kali di dunia ini saya melihat wajahnya adalah pada Islamic Jihad Poster yang dibuat setelah beliau mati".




AS-SYAHIDAH HANADI TAISEER JARADAT
(Syahid pada 4 Okt 2003)

 Operasi beliau dipermudahkan Allah. Dengan tubuhnya yang dipasang bom,




Hanadi Tayseer Abdul Malek Jaradat dilahirkan pada 22 Sept 1975 dan meninggal dunia pada 4 Oktober 2003. Beliau berasal dari Jenin, Palestin. Beliau melakukan operasi jihad pada 4 Oktober 2003 di restoren Maxim, Bandar Haifa, Israel. Hasil operasi yang dilakukan oleh Hanadi berjaya membunuh 21 orang Yahudi dan mencederakan 50 yang lain. Hanadi merupakan muslimah kedua yang berjaya direkrut oleh Harakah Jihad Islami, Palestin untuk melakukan Amaliyyah ini. Sebelum operasi tersebut, Hanadi begitu teruji dengan kematian tunangnya, adiknya (Fadi, 25 tahun) dan sepupunya, Salah, 34 tahun yang dibunuh oleh Angkatan Pertahanan Israel dalam satu serbuan di Jenin pada Jun 2003. Hanadi melakukan operasi syahid melalui Brigades Al-Quds. Menurut keluarganya, Hanadi tidak memaklumkan kepada sesiapapun kemana dia pergi pada hari itu dan mereka mengganggap beliau ke pejabat undang-undang tempat dia bekerja. Operasi beliau dipermudahkan Allah. Dengan tubuhnya yang dipasang bom, beliau dengan mudah melintasi pengawal keselamatan di restoran tersebut tanpa diragui sedikitpun oleh mereka.





AS-SYAHIDAH REEM SOLEH AR-RIYASHI
(Syahid pada 14 Januari 2004)
berusia 22 tahun
seorang ibu yang luar biasa beraninya..




Beliau berumur 22 tahun dan berasal dari Daerah Zaitun, Bandar Ghazzah. Beliau merupakan seorang mahasiswi dalam jurusan sains. Beliau melakukan operasi syahidnya di pos tentera di Erez, yang terletak antara Israel dan Jalur Ghazzah. Hasilnya, 4 tentera Yahudi terbunuh dan lebih 10 cedera. Katanya : "Demi Allah, kalian boleh sahaja meremukkan tulang-belulangku, memotong-motong tubuhku serta mampu mencincang-cincangnya. Tetapi kalian tidak akan pernah boleh mengubah agamaku dan mengubah panji perjuanganku. Ingatlah setiap butir bicaraku." Beliau selalu mengingatkan dirinya dengan kata-kata : "Wahai diri..! jadilah kamu sebagai penentang Zionis yang memiliki rasa dengki sebagai musuh agamamu. Jadikanlah setiap titis darahmu sebagai pengantar dirimu menuju syurga yang kekal abadi." Reem melakukan operasi syahid melalui Brigades Al-Syahid Izzuddin Al-Qassam iaitu sayap ketenteraan HAMAS. Reem adalah seorang ibu muda yang telah mempunyai 2 orang anak. Anaknya yang pertama, Dhuha, kurang dari 3 tahun dan Muhammad, 1 tahun setengah, hasil perkahwinannya dengan Ziyad 'Awwad, 27 tahun. Setiap yang mengenali Reem, mereka pasti berkata, "Reem seorang yang luar biasa beraninya". Reem adalah seorang isteri yang taat pada suaminya dan memiliki komitmen yang tinggi. Beliau memohon izin daripada suaminya terlebih dahulu untuk melakukan operasi. Izin adalah syarat utama yang diletakkan oleh Brigade As-Syahid Izzuddin Al-Qassam sebelum seseorang melakukan operasi. Suaminya telah meyambut baik hasrat Reem. Bahkan, Ziyadlah yang menghantar isterinya ke pos perbatasan militer Israel di Erez. Pos tersebut merupakan pos pemeriksaan ribuan pekerja Palestin yang hendak melintasi perbatasan menuju wilayah yang diduduki Israel sejak 1948. Ziyad sempat berhenti sejenak berhampiran pos pemeriksaan untuk memastikan bunyi ledakan bom yang akan diledakkan oleh isterinya.Beliau merasa tenang saat mendengar bunyi ledakan itu. Jasad Reem hancur berkeping-keping bersama ledakan bom yang diikat di tubuhnya.







AS-SYAHIDAH ZAINAB ABU SALEM
(Syahid pada 22 Sept 2004)
merupaka pelajar yang berumur 18 tahun...




Beliau merupaka pelajar yang berumur 18 tahun. 2 polis Israel dan 17 lagi cedera apabila beliau melakukan Amaliyyah di sempadan Israel, Jerusalem. Zainab menjadi wanita kelapan dalam melakukan operasi syahid ini sebagai usaha untuk membebaskan Palestin. Ketika itu, perkampungannya mula dimasuki penjajah Israel. Mereka sekeluarga akhirnya meninggalkan kampung menuju kem pelarian Askar di West Bank berhampiran Kota Nablus kerana beranggapan kediaman mereka akan diroboh oleh Israel dengan jentolak. Menurut adik Zainab, Thariq, 12 tahun, : "Saya tidak tahu dimana dia. Dia tiada di rumah.". Keluarganya juga mengaku tidak mengetahui perancangannya itu. Saat itu, bapa Zainab, Ali, yang baru sahaja keluar dari hospital kerana baru sembuh dari pembedahan membuka saluran darah yang tersumbat, jatuh dan dibawa ke hospital setelah mendengar tentang kematian anak perempuannya. Ibunya juga turut pengsan dan di bawa ke klinik. Menurut saudara Zainab pula, beliau mengakui bahawa As-Syahidah Zainab baru sahaja lulus dari Sekolah Menengah dan terpilih untuk ke universiti yang diidamkannya. Bapa saudaranya, Mustafa Shinawi, 55 tahun, ketika memberi komen tentang Zainab, beliau berkata, "Penindasan ada di mana-mana. Setiap orang Palestin mempunyai cara masing-masing untuk menyatakan bantahan terhadap Israel."




AS-SYAHIDAH MERFAT MAS'UD
(Syahid pada 6 Nov 2006)
berumur 18 tahun
 "Petang Isnin itu, aku siapkan makanan untuk berbuka puasa sambil menunggu kepulangannya dari kampus. Tapi, ternyata dia ingin berbuka puasa di Syurga..."




Beliau merupakan seorang mahasiswi di Islamic University of Gaza yang berumur 18 tahun dan berasal dari Beit Hanoun. Sasaran operasinya adalah tentera Israel yang ketika itu sedang menggeledah rumah rakyat Palestin. Dua hari setelah tentera Israel menembak sekumpulan ibu-ibu Palestin yang ingin menuju ke Masjid Beit Hanoun yang mengorbankan 2 orang ibu, Mirfat nekad untuk melakukan pembalasan. Dengan mengikat bahan peledak dipinggangnya, Merfat menuju ke sebuah pos pemeriksaan tentera Israel dan meledakkan bom tersebut sehingga berjaya membunuh seorang tentera Israel dan mencederakan beberapa yang lain. Merfat melakukan operasi syahid melalui Brigades Al-Quds. Rakaman video ucapan beliau disiarkan oleh Jihad Islami selepas kejadian. Merfat menjadi muslimah ke-9 melakukan operasi syahid ini. Pada hari kejadian, Merfat Mas'ud sedang berpuasa. "Petang Isnin itu, aku siapkan makanan untuk berbuka puasa sambil menunggu kepulangannya dari kampus. Tapi, ternyata dia ingin berbuka puasa di Syurga..." demikian potongan kalimah luar biasa yang keluar dari seorang ibu kepada gadis Beit Hanoun. Namanya menjadi buah mulut rakyat Palestin dan penduduk dunia yang mengikuti perjuangan Muslim Beit Hanoun ketika Beit Hanoun di bom oleh tentera Israel. Di dalam wasiat beliau, beliau menyeru bangsanya untuk tetap berjuang. "Wahai bangsaku yang sentiasa berada di dalam keadaan berjaga-jaga, tetaplah di atas jalan ini. Jalan perjuangan. Peliharalah janjimu sebagai darah para syuhada'. Hari ini, aku keluar melakukan operasi untuk membalas semua yang pernah dilakukan penjajah Zionis Israel, agar jasad-jasad kita menjadi api yang membakar habis penjajah yang bengis!"







AS-SYAHIDAH FATIMAH UMAR MAHMUD AN-NAJAR (UMMU MUHAMMAD)
(Syahid pada 23 Nov 2006)
 berumur 57 tahun 
dengan panggilan Ummu Muhammad seorang wanita tua yang sentiasa berada di barisan hadapan dalam demostrasi-demostrasi dihadapan tentera Israel bersama muslimah Palestin.




Beliau berumur 57 tahun dan berasal dari Bandar Jabalya. Beliau adalah ibu kepada 9 orang anak dan nenek kepada 41 orang cucu. Beliau juga dikenali oleh masyarakat dengan panggilan Ummu Muhammad, seorang wanita tua yang sentiasa berada di barisan hadapan dalam demostrasi-demostrasi dihadapan tentera Israel bersama muslimah Palestin. Melihat nasib bangsanya yang ditindas, Ummu Muhammad berikrar untuk mengorbankan dirinya demi kemerdekaan Palestin. As-Syahidah Fatimah dikenali sebagai wanita yang sanggup mengetuai muslimah-muslimah Palestin yang lain, membentuk pasukan perisai manusia bagi menyelamatkan beberapa Muslimin Palestin yang terperangkap di dalam masjid Beit Hanoun. Mereka tidak boleh keluar kerana diserang oleh peluru-peluru tentera Israel yang mengepung mereka pada 3 November 2006. Kezaliman yang menimpa umat Islam Palestin mengundang Fatimah untuk melakukan operasi syahid pada tanggal 23 November 2006. Hasilnya, 5 orang tentera Israel cedera. Beliau kini dikenang sebagai ibu dan nenek berusia 57 tahun yang sangat tinggi pengorbanannya kepada Palestin yang berjaya dilatih HAMAS selepas Reem Soleh Ar-Riyashi.


Salam Perjuangan Islam..!

nota hati -amaliyyah istisyhadiyyah bermaksud berjuang ke jalan Allah seperti berperang sehingga ke titisan darah terakhir ....


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

29 November 2012 pada 8:39 PG

Takbir!!! Allahhu Akbar.

Semoga kita juga ditetapkan hati seperti mereka. Ada kisah2 yg betul2 membuatkan hati rasa sedih.

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.