kalau di Malaysia imam-imam ada ke yang akan doa macam ni?


pengalaman berharga sambut Ramadhan dgn warga Arabians... 


One of the things that makes Ramadhan really meaningful here is the Du'a Qunut :D
: Just wondering, kalau di Malaysia imam-imam ada ke yang akan doa macam ni? mungkin tunggu, tukar pemimpin kot ;)
: Sang imam yg berada beratu-ratus kilometer dari Asia Tenggara ni, pun boleh doakan untuk mereka. Kita di tanah Melayu? Dah doa belum?

Terawih 10 malam terakhir ramadhan di padang bola Faculty of Engineering, Alexandria University malam ini diakhiri dengan doa Qunut dalam rakaat terakhir solat witir.
antara isi doa tersebut adalah :-
- ya Allah, bantulah pemimpin kami selagi mana dia memerintah dalam kebaikan
- ya Allah, bantulah ekonomi negara kami
ya Allah, Engkau kukuhkanlah keamanan negara kami
- ya Allah, Engkau halanglah sesiapa
yang mahu mengganggu keamanan negara kami

- ya Allah, Engkau bantulah saudara-saudara kami di seluruh Dunia
- ya Allah, Engkau bantulah saudara-saudara kami di Suria [ Syria ]
- ya Allah, Engkau bantulah orang-orang Islam dizalimi dan yang sangat lemah di Suria 
[ Syria ]
- ya Allah, Engkau bantulah saudara-saudara kami di Burma [ Myammar ]
- Engkau bantulah mereka-mereka yang dizalimi dan yang sangat lemah di Burma
 [ Myammar ]

Bila mana sang imam membacakan kalimah-kalimah ini, makin kuatlah " Aamiiiin " makcik makcik Arab di sebelah.

Kita, makan lebih dari cukup sampai buang-buang lagi.
Tidur lebih dari cukup bahkan nak tidur lagi.
Rumah selesa dengan aircond, kipas, tilam empuk, internet segala bagai pun kurang bersyukur atau mungkin langsung tak bersyukur?

Mereka,
yg tak diterima negara sendiri malah dihalau keluar bila dah sampai negara jiran.
Sebagai pelarian dipaksa pulang ke tanah air sendiri namun dengan harapan yg mati.
Sehingga saya fikir, adakah hidup mereka hanya akan berakhir terapung-apung di atas perahu itu?
Dan apa yang sudah kita lakukan sehingga ke hari ini??

Yang kata bulan yg Allah makbulkan doa ini, rebutlah!
Doa lah setulus ikhlas hati untuk mereka
Berkongsilah bg mereka yg punya walau sedikit lebihan harta

Kalian, yg sedang membaca ..
Lakukanlah sesuatu!
Jadilah walau hanya seperti burung ciak sewaktu Nabi Ibrahim dimamah api !


p/s : Apabila Allah soal saya tentang apa yg telah saya lakukan untuk mereka. Maka inilah jawapan saya. Apa jawapan kalian?































Thein Sein, the president of Myanmar, told the UN that the solution was either to send millions of Rohingya to another country or to have the UN look after them.

"We will take responsibility for ethnic nationalities but it is not at all po
ssible to recognise the illegal border-crossing Rohingya who are not of our ethnicity," he said.

[ presiden jenis apa tak tau lah dia ni -.-' ]


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


3 comments

17 Ogos 2012 1:35 PG

ada....imam surau cik siti ada baca....=)

17 Ogos 2012 2:11 PG

Sedih bila mengingatkan keadaan saudara kita disana sedangkan kita disini bersenang lenang...

17 Ogos 2012 9:17 PG

di tempat sya juga begini dan rata2 makmun menitiskan air mata kala imam membaca doa tu. imam apatah lagi...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.