(Fakta) 10 Perangai Buruk Rakyat Malaysia



Dipendekkan cerita, rakyat Malaysia menduduki tempat ke 34 dari 36 negara yang mempunyai perangai buruk di dunia melalui kajian oleh Reader Digest.






Berikut adalah 10 perangai buruk rakyat Malaysia yang menyumbangkan kepada ranking tersebut.





1. Memandu secara merbahaya, tukar line tanpa bagi signal, suka ‘cucuk’ dan hon sesuka hati

2. Tak patuh papan tanda arahan – makan dalam LRT, merokok di tempat larangan merokok, buang sampah merata-tata dan parking di kawasan yang tidak dibenarkan

3. Mengambil hak parking kereta walaupun tahu ada orang menunggu untuk memasuki parking tersebut

4. Tak beri tempat duduk kepada wanita mengandung dan orang tua

5. Tak beri laluan kepada penumpang untuk turun dan terus naik (pengangkutan awam)

6. Cakap telefon dengan bisingnya di kawasan awam terutamanya di panggung wayang.

7. Tak tolong buka pintu masuk atau pintu lif kepada orang di belakang.

8. Tak cakap terima kasih selepas mendapat sesuatu manfaat.

9. Takde tanggungjawab – tinggalkan troli di kawasan letak kereta, tinggung atas tandas duduk dan mengotorkan tandas awam.

10. Selalu lambat..



Adakah kita masih mempunyai minda kelas ketiga? Fikir-fikirkan…



[ via The Star & Reader Digest ]



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


8 comments

25 Julai 2012 8:13 PG

Kalau bley elakkanlah dr sifat2 tersebut.... bersikap tolak ansurlah pada org lain, tak rugi pun kan...?

25 Julai 2012 8:27 PG

jom ubah diri sendiri..sebelum ubah masyarakat :))

25 Julai 2012 10:32 PG

ada lagi satu yg diorg tak senaraikan memandu perlahan dilorong kanan.. sbb tue org cucuk blkg.. saya la tue... huhuhu..

25 Julai 2012 3:35 PTG

betul tu tp bkn semua rakyat malaysia ada habit begini

25 Julai 2012 6:41 PTG

mmg betul semua tu..setuju sgt..tapi bkn semua yg mcm ni..org yg tak bersivik minded je buat mcm ni..paling menyampah bile ckp talipon kuat2 dlm hospital plak tu..ingt tok dia punya!

25 Julai 2012 8:37 PTG

90% adalah melayu,
india dan cina lagi sopan.

26 Julai 2012 10:27 PG

@X Lupa Dot Com semakin hari semakin tak terbendung..boleh dikatakan semuanya sikap buruk skrg ni dah jd budaya masyarakat Malaysia.

Tanpa Nama
26 Julai 2012 1:07 PTG

kemudahan kelas pertama tapi mentaliti kelas ketiga.........comel gile blog ni,sejuk mata ambe..hehe

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.