tengok Jalur Gemilang kan... rasa cam nak nangis!




bismillahirrahmanirrahim...

hmm....
semalam tengah kemas2...terjumpa kain warna merah putih,biru..kuning.jalu-jalur..

ohhh bendera malaysia..rupanya..

teringat kat arwah Abi...

bila time hari kemerdekaan...abi lah yang gantung kain ni besar-besar kt tingkap..

malam Merdeka tu abi lah yang paling seronok,,,

menantikan detik 12 malam,,

Abi.

kita angkat Jalur Gemilang yang kecik tu
tinggi-tinggi kan?
huhu~ masya allah..bestkan?huuu
secara fizikalnya, Malaysia sudah merdeka....
namun, benarkah Malaysia ini sudah merdeka sebenarnya?
kita yang masih dalam pelukan kegelapan
sedang setelah sekian lama daerah yang cerah tersedia
untuk kita... kita masih terduduk dihipnosis jajahan minda...
kaku....
(buat-buat faham kalau tak faham..)


"Humaira...cuba tengok.. perhati.... Jalur Gemilang tu...
tengok merah... terbayang darah... darah siapa ?"...soal Abi pada ana...

masih ingat lagi setiap bait kata dan nasihat serta islam amat diterapkan oleh Abi pada semua anak-anaknya...

Abi..

mereka adalah....

pahlawan & pejuang yang bermati-matian nak menentang penjajah... sedeyh~
tengok putih... cantik... melambangkan kesucian pengorbanan rakyat
Malaysia.. tak kotor walau barang secalit noda..
biru...
biru laut... kenapa melambangkan perpaduan...??
ana buat koklusi sendiri... mestilah.. banyak2 warna.. campur2..
jadi warna yang gelap... apatah lagi...
biru tu bukan warna laut yang bergelora....yang sungguh banyak dugaan..
dan kita sama-sama harunginya. betul tak ?
last sekali kuning.. lawa... terang warnanya..
warna kuning lambangkan kedudukan Raja... Yang Di Pertuan Agong..
kalaulah YDPA tak memerintah negara ni secara adil & saksama...
dengan luhur dan telus...
maka.... tak jadilah Malaysia negara yang gemilang, kan?

Malaysiaku Gemilang!

hari ni, saja nak timbulkan patriotisme..
tengok Jalur Gemilang kan... rasa cam nak nangis... rindu jiddan kat arwah Abi ! AL-FATIHAH...


*semalam dah la banyak konflik... kronik...
sume orang sedeyh~ tension juga rasanya..


Ya Allah.....
Allahuma aslih bainina.. wa allif baina qulubina.. wahdina subulas salam...
amiin...


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

8 Jun 2012 1:46 PG

sekarang ramai yg kurang nk mnghyti kmerdekaan..bgi dorg kmerdekaan perlu smbut dgn pekik memekik kat dataran buat kacau..T_T ada lebih baik muhasabah dri tya apa bkti kita utk ngra..:) risau dgn ngra skrg yg anak2 mudnaya dah jauh mnyimpang...:(

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.