Amina Filali..akhirnya bunuh diri..


nauzubillah... 


My heart dropped when I read this. Hidayah Allah itu sentiasa ada, cuma ada segelintir manusia yang tak mahu menerima...


“Keputusan mahkamah untuk memaksa Amina berkahwin dengan perogolnya sepatutnya “menyelesaikan” isu keganasan seksual ke atasnya, namun ia menjurus kepada penderaan di dalam rumah keluarga suaminya,” lapor akhbar harian tempatan, al-Massae.


Kedudukan kaum wanita dalam masyarakat Islam agak menyedihkan. Mereka dipersendakan pada sesetengah majlis syarahan agama, dikenakan beberapa peraturan yang ketat, atau disifatkan lebih rendah daripada kaum lelaki. Mereka menjadi mangsa keganasan lelaki, mangsa dalam perceraian, mangsa yang digantung tidak bertali, atau mangsa yang sanggup membuang bayi yang dilahirkannya dengan banyak kepayahan. Kemelut ini berpunca dari kejahilan yang terbit dari input yang tidak sempurna dalam didikan agama. Input yang dimaksudkan ialah ajaran daripada Allah yang terkandung di dalam al-Qur’an.


Sistem ciptaan manusia tidak mampu merawat dan meraikan fitrah manusia, malah boleh jadi ia membawa kepada kerosakan yang lebih teruk lagi. Apa yang berlaku ke atas Amina Filali telah menjadi bukti gagalnya undang-undang hasil dari pemikiran manusia yang terhad.

Sayyid Qutb juga dalam tulisan beliau menegaskan bahawa hanya Islam yang sanggup menyahut jeritan manusia yang kosong dari roh keimanan, hanyut dalam rentak kezaliman yang terhasil daripada pemikiran lesu manusia kerana hanya Islam mempunyai ubat dalam merawat penyakit yang dihadapi masyarakat kini.

mengalir airmata ana dan rasa simpati terhadap Amina Filali..

Pada 11 Mac, Amina Filali, seorang gadis berusia 16-tahun-Maghribi yang yang telah dirogol, membunuh diri dengan menelan racun tikus. Filali membunuh dirinya selepas dia telah dipaksa untuk berkahwin dengan perogol. Ini adalah selaras dengan seksyen kontroversi kod keseksaan Maghribi dipanggil Perkara 475, yang menyatakan bahawa "perogol" seseorang kanak-kanak boleh berkahwin dengan mangsa untuk melarikan diri dari penganiayaan. Artikel ini telah diperluaskan untuk meliputi mangsa rogol. Ramai yang berasa marah dengan dengan tindakan bunuh diri Filali dan telah mula petisyen Facebook untuk menukar artikel.Twitter juga telah digunakan untuk mendapatkan cerita Filali...


Walau bagaimanapun, adalah jelas bahawa dalam Islam rogol adalah jenayah serius yang seharusnya hukuman harus dikenakan atas perogol, bukan mangsa.,,


Sabda Baginda s.a.w kepada mangsa, " pergilah, sesungguhnya Allah telah mengampunkan mu", jelas menunjukkan bahawa mangsa tidak melakukan apa-apa kesalahan apabila melaporkan bahawa seseorang merogolnya tanpa membawa 4 saksi.

Kemudian wanita itu bertemu pula sekumpulan orang-orang Muhajirin lantas berkata, " sesungguhnya lelaki itu telah melakukan ke atasku [perkara] demikian [yakni merogolnya]".

Lalu mereka terus beredar dan menangkap lelaki yang disangka oleh wanita itu bahawa dia yang telah memperkosanya, lantas mereka membawanya kepada wanita itu seraya dia berkata," ya, dialah orangnya [yang telah merogolku]".

Mereka terus membawa lelaki tadi kepada Rasulullah s.a.w. Tatkala Baginda s.a.w memerintahkan supaya lelaki itu direjam, bangun seorang lelaki yang [sebenarnya] telah merogol wanita itu sambil berkata, " wahai Rasulullah, akulah orangnya [yang merogol wanita itu]".

Lantas Baginda s.a.w bersabda kepada wanita itu, "pergilah, sesungguhnya Allah telah mengampunkanmu" . Baginda berkata kepada lelaki [yang didakwa oleh wanita itu sebagai orang yang merogolnya] dengan kata-kata yang baik.

Seterusnya Baginda s.a.w bersabda kepada lelaki yang [mengaku] merogolnya, " rejamlah dia" sambil bersabda, "sesungguhnya dia telah bertaubat [kepada Allah] dengan taubat yang jika seluruh penduduk Madinah bertaubat seperti itu, nescaya diterima [Allah] daripada mereka [taubat itu]".

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Tirmizi dalam Sunannya dalam Kitab al-Hudud, bab Ma Ja'a Fi al-Mar'ah Iza Ustukrihat 'Ala al-Zina dan beliau berkata, “[hadis] ini hasan gharib sahih” (Sunan Tirmizi, jil.6, hlm.35).

Hadis ini turut direkodkan oleh Abu Daud dalam Sunannya dalam bab في صاحب الحد يجيء فيقر

Menurut al-Albani, hadis ini adalah hadis sahih dalam kategori Hassan kecuali sabda Baginda s.a.w yang berbunyi " rejamlah dia".

Menurut al-Albani, berdasarkan pendapat yang kuat, lelaki yang mengaku merogol itu tidak direjam (Lihat al-Jami’ al-Sahih Sunan al-Tirmizi, jil.4, hlm.56).

Dalam undang-undang Islam, wanita yang dirogol tidak bersalah akan sebarang dosa kerana dia dipaksa melampaui kawalannya. Menekankan hal ini, Rasulullah S.A.W bersabda, “Allah memaafkan Ummah ku kesalahan mereka,apa yang mereka terlupa dan apa yang mereka dipaksa lakukan”.Jadi, wanita yang dirogol ialah mangsa dan seluruh ahli masyarakatnya sepatutnya berurusan dengannya dengan hormat dan mulia dan sepatutnya menggalakkannya untuk mendapatkan haknya melalui semua cara yang mungkin.

Dr. Ahmad Yusuf Sulaiman, professor undang-undang Syariah Islamiyyah di Universiti Kaherah, "Jika seorang perempuan dirogol, dia sepatutnya menyaman terhadap orang yang merogolnya. Jika terbukti yang dia dirogol, maka mahkamah mesti mengenakan hukuman ta`zir (mengikut budi-bicara hakim) atas perogol. Hukuman ta`zir itu boleh mencapai hukuman mati, mengikut beberapa mazhab. Hal ini sama sekali berdasarkan atas bukti yang rogol itu disahkan melalui ujian perubatan dan proses mahkamah, tanpa pengakuan perogol itu sendiri".

"Dalam kes yang perogol mengakui jenayah itu, maka hukuman zina dikenakan atasnya. Jika dia tidak berkahwin, maka dia disebat 100 sebatan. Jika dia berkahwin, maka dia direjam hingga mati".

"Untuk mangsa rogol, tiada hukuman dikenakan atasnya. Dia mesti dilayan dengan mulia dan hormat, dan semua bentuk pertolongan mesti diberi kepadanya untuk mendapatkan haknya".

Perogol pula tertakluk kepada hukuman hadd untuk zina, walaupun jika rogol itu tidak dilakukan dengan pisau atau senapang. Jika senjata digunakan untuk mengancam, maka dia ialah muharib, dan tertakluk kepada hukuman hadd yang dinyatakan dalam ayat Allah berfirman yang bermaksud, "(Sesungguhnya pembalasan terhadap orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau dibuang dari negeri (tempat kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka didunia, dan di akhirat mereka beroleh seksaan yang besar)". (Al-Ma’idah 5:33).


Jika ia bukan undang-undang, Dia akan hidup dan mendapatkan hak beliau...

Wallahualam...


AL FATIHAH


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


13 comments

15 April 2012 3:09 PG

sedihnya dah jadi macam ni.. innalillah..

15 April 2012 4:21 PG

takutt ! lindungilah kaum hawa .

15 April 2012 6:13 PG

tu die ke?

15 April 2012 7:58 PG

firdaus pic dia la tue..cantik kan..

nurul & nadz.. sangat sedih..moga kita dilindungi Allah selalu..
amin..

Tanpa Nama
15 April 2012 9:19 PG

pedihnya hati bagai kakak dan adik perempuanku yang dinodai..
Segera tegakkan islam! Segera datangnya khalifah pembela ummah..

satu kisah di zaman Khalifah al-Mu’tasim, di mana seorang wanita telah diceroboh kehormatannya oleh orang kafir Rom. Maka, khalifah al-Mu’tasim menghantar bala tentera untuk membela kehormatan wanita Islam tersebut. Kata-kata Khalifah al-Mu’tasim amat menggerunkan: “Wahai anjing-anjing Rom. Seandainya kepala bala tentera yang aku hantar sudah tiba di Rom, ekor bala tenteranya masih ada di sini” di mana ia menunjukkan betapa besarnya bala tentera yang dihantar untuk membela seorang wanita Muslimah.

Ketegasan inilah yang ana harapkan..ketegasan yang allah redha...bukannya ketegasan undang-undang manusia semata-mata...bukannya atas pendapat manusia semata!
Hak kebebasan bersuara telah menutupi hak allah!

15 April 2012 10:09 PG

:-) baik sekali tuturnya... InsyaAllah. Sama2lah kita berusaha ke arah redha Allah. Terima kasih atas pandangan saudara... ^^,)

15 April 2012 10:12 PG

TAFSIR AYAT INI JUA MERANGKUMI...JANJI ALLAH PD HAMBA NYA YG PERLUKAN PERTOLONGAN KHAS DR ALLAH JUA
^_^

15 April 2012 3:01 PTG

semoga rohnya aman di sisiNYA

- encikkai.com -

15 April 2012 6:10 PTG

Allah S.W.T akan membela org2 yang dalam kesusahan,
wanita dalam agama islam adalah satu mahkota yg tidak ternilai harga lagi2 baik isi didlm hatinya.. wanita juga yang melahirkan kita keturunan Adam n Hawa, agar kejadian ini xberlaku lagi, Ya Allah mudahkan dan tempatkan rohnya disisi Mu..amin ya rob.
mohon kebenaran utk share ya...pipi...

Menurut al-Albani, hadis ini adalah hadis sahih dalam kategori Hassan kecuali sabda Baginda s.a.w yang berbunyi " rejamlah dia".

Menurut al-Albani, hadis ini adalah hadis sahih dalam kategori Hassan kecuali sabda Baginda s.a.w yang berbunyi " rejamlah dia".

Menurut al-Albani, hadis ini adalah hadis sahih dalam kategori Hassan kecuali sabda Baginda s.a.w yang berbunyi " rejamlah dia".

25 Ogos 2012 5:27 PTG

kesian dye...

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.