Mulia sangatkah diri kita ni?


Seseorang yang hendak menjadi Hakim perlulah menjadi Majistret selama
beberapa tahun, berkelulusan LLB dan mendapat rekomen daripada
Ketua Hakim...


Oh itu definisi seorang Hakim di Mahkamah Malaysia.
Baik ana berhenti sebelum terus mengarut panjang.


Seorang Hakim fungsinya mengadili sesuatu. Literalnya pula perkataan
"Hakim" ini daripada bahasa Arab, maknanya bijaksana.


Ringkasnya, Hakim itu bijaksana dalam pengadilan.


Tapi bukan semua antara kita layak menjadi hakim.
Tengok jelah perangai kita sendiri seharian.





Ada brader tu bangun daripada tempat duduk dia dalam LRT, bagi sorang
makcik duduk, kita kata dia nak tunjuk baik konon.


Padahal brader tu kesian tengok makcik tu tak larat dah berdiri. Lagipun kan
terang-terang tertulis kat cermin LRT tu - BERI TEMPAT DUDUK KEPADA
YANG MEMERLUKAN.


Kenapa mudah menjadi hakim?





Mudah sekali seseorang itu dicop 'kapel' apabila dilihat bersama-sama
seorang lelaki di pusat membeli-belah. Mana tau itu adik lelaki
ke, abang ke, pakcik ke?


mesti ada alasan yang menyokong tentang situasi ini...

kfain..


Kenapa mudah menjadi hakim?





Nampak muka rock, kopiah takde, baju pun T-shirt je.
Beza dengan kita ni yang pergi masjid surau pakai baju
Melayu lengkap jubah berkopiah berserban.


Padahal kita tak tahu yang rocker tadi tu lagi tinggi ilmu
agamanya daripada kita.


Kenapa mudah menjadi hakim?





Kita ke surau di pusat membeli-belah, dalam perjalanan
tu nampak 2,3 orang lelaki tengah sibuk survey handset.


Dalam hati,
"Ish tak semayang ke diorang ni, sibuk check handset."
Mana tahu diorang dah sembahyang lebih awal?


Kenapa mudah menjadi hakim?





Seorang lelaki duduk sorang-sorang dalam restoran.


"Takde life betul datang makan kat kedai pun sorang."
"Gila apa duduk sorang-sorang kat situ?"


Mana tahu dia tengah tunggu orang ke, member dia
pegi tandas ke.


Kenapa mudah menjadi hakim?





Banyak lagi sebenarnya yang kita tak sedar.
Mungkin kita perlu mula sedar yang kita sebenarnya
banyak kali menjadi 'hakim' dalam kalangan kita.


Mulia sangatkah diri kita ni?




Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


8 comments

12 April 2012 3:03 PTG

Husnuzon.....

Tanpa Nama
12 April 2012 4:24 PTG

Assalammualaikum. Keadaan ini memang amat menyedihkan. mereka berasa senang dan bebas untuk menyatakan apa-apa yang mereka suka. mereka tidak diberitahu dan diajar bahawa setiap kata-kata mereka akan dihitung. Allah tak akan berlaku zalim kepada setiap hambanya. sebesar zarah kebaikan allah kira. dosa sebesar zarah juga allah kira.hum...Tiada ubat lain selain islam. Hanya nasihat kepada orang yang menjadi mangsa umpatan, janganlah kamu hidup atas pendapat manusia, tapi hidup atas perhatian dan penilaian Allah dan penduduk-penduduk langit sekaliannya...namamu hina dimuka bumi, tapi harum namamu dikalangan penghuni langit...Subhanallah-Ibnu Yusuf

12 April 2012 4:30 PTG

Sebenarnya agak susah menggalas tanggungjawab sebagai hakim. Tak percaya, tanya Norman Hakim. Hehe.

12 April 2012 4:31 PTG

waalaikumussalam.... Ye:) .Tiada yg dicri melainkan untk mengenal...

12 April 2012 5:25 PTG

btol tu memandai je depa nak kata kat org. akak pun penah tkena masa dok lepak ngan adik akak diorang kata tu pakwe kah kah tergelak besaq la akak. nasib baik x panggil pencegah maksiat. kalau tak naya oo...

12 April 2012 5:40 PTG

Miziey :P hewhew.. ya kaa.. sat p tanya..

kak M : memang kes naya tu.. :)

12 April 2012 7:56 PTG

Akal Allah bgi pada kita bukan pada suasana..btul kan?

12 April 2012 8:25 PTG

kita, aku (:
mudah menghakimi jiwa lain, jiwa sendiri dizalimi.

mari, husnuzon, tabligh, diam (:

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.