VIDEO HIMPUNAN SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT 120,000 BANJIRI PERHIMPUNAN PAKATAN RAKYAT.INI BUKAN TSUNAMI CINA TETAPI TSUNAMI CINTA DEMI MALAYSIA.


Alhamdulillah.. keputusan PRU 13 atas keizinan Allah swt. Semestinya ada hikmah di sebaliknya. :)

Namun dalam keredhaan ini, bukan bermakna kita menyerah sepenuhnya. Keadilan mesti ditegakkan dalam apa jua. Pengundi hantu yang terang-terangan, pemberian IC yang begitu shaja. Janji dakwat kekal yang tak ditepati. Perkara-perkara ini perlu dibicarakan secara adil.

Kami menuntut pilihanraya yang ADIL!

MasyaAllah!

LIVE di Kelana Jaya. Perhimpunan Pakatan Rakyat. Harap tiada yang provokasi dan terus berhimpun dengan aman.


saya sangat menghormati idealisma and karisma Husam Musa. Semoga Allah kekalkan dan bantu Husam Musa untuk ikhlas berjuang demi Islam. Hasbunallahu wani'mal wakil.


Marilah memahami bagaimana BN melalui SPR menang majoriti kerusi walaupun dari segi undi BN kalah sebanyak 400,000 undi kepada Pakatan Rakyat.



fakta bukan auta.

Memalukan bila self proclaimed Perdana Menteri sebut 'tsunami Cina' dan bekas Menteri Besar kata 'orang Cina tak mengenang budi'

Kenapa orang fokus jumlah kemenangan DAP (yg bukan semuanya Cina) sebanyak 38 itu? Kenapa tak jumlahlah PKR dan PAS sebanyak 49? Yang 133 Barisan Nasional menang tu, semua Melayu ke?

"Patutnya masa mengundi tu ada 2 peti undi - satu untuk orang yang undi BN, satu yang undi Pakatan Rakyat. Senang!

Yang undi BN, terus masukkan kertas undi dalam peti undi BN, yang sokong Pakatan Rakyat, terus masukkan undi dalam peti undi PR.

Nanti ada dua barisan, satu yang mengundi BN, satu yang mengundi Pakatan Rakyat.

Kalau macam tu terus boleh tahu siapa menang (sebab obvious)"

"Kalau tak pun, undi guna IC, scan IC dekat satu mesin (sama macam kaedah di atas, satu mesin untuk satu parti).

Lepas tu setiap kali orang undi, jumlah undi terus keluar secara 'live' di atas mesin tu (imagine digital scoreboard bola sepak di stadium). By the time masa mengundi tamat, kita dah tahu result"

"Kalau tiba-tiba blackout pun tak apa. Mesin tu ada backup. So lepas kita on balik, result tu masih ada.

Kita prepare battery yang boleh tahan 3 hari, in case blackout jadi"

"Ataupun, lagi bagus buat hari mengundi tu 2 hari. Hari pertama tu khas untuk pengundi BN mengundi. Yang tak mengundi hari pertama tu, kira bukan penyokong BN lah.

Lepas tu, dah habis semua pengundi BN keluar mengundi, hari kedua tu khusus untuk pengundi Pakatan Rakyat mengundi. Nah, senang. Tak dapat main tipu lagi"

*****

Tak sangka kawan-kawanku sungguh imaginatif dan kreatif sekali! Tergelak saya dibuatnya. Terubat hati yang lara. Heh.

Kami semua geram. Geram dengan hasil PRU13 yang tidak benar-benar mewakili kehendak dan harapan rakyat.

5.6 juta rakyat telah mengundi Pakatan Rakyat berbanding 5.2 juta rakyat yang mengundi BN!

Kelebihan 400,000 undi itu bukan jumlah yang sedikit. Ia adalah suara 400,000 rakyat Malaysia!

p/s- dialog-dialog di atas adalah lawak-jenaka-dalam-kegeraman, jadi harap tiadalah yang pergi komen "tapi bukan 2 pihak saja yang bertanding" ataupun "undi adalah rahsia". Heh.


dari sumber
11.40pm: Kesesakan lalulintas bertambah teruk membabitkan mereka yang mahu pulang. Namun ada juga yang masih cuba untuk ke stadium.


Wartawan Malaysiakini Aidila Razak tidak dapat sampai ke stadium kerana terperangkap dalam lalulintas selama empat jam.

Termasuk mereka yang terperangkap dalam kesesakan lalulintas di seluruh Petaling Jaya, jumlah orang ramai dianggarkan 120,000 - menjadikannya salah satu perhimpunan terbesar sejak kebelakangan ini.

11.27pm: Walaupun perhimpunan itu sudah tamat, tetapi masih ada mereka yang berpakaian hitam berjalan ke arah stadium dari jarak beberapa kilometer jauhnya.

Trafik terhenti terus sepanjang sekurang-kurangnya lima kilometer dari pelbagai arah dan ramai yang mahu ke stadium masih terperangkap.

Ini termasuk lebuh raya Damansara-Puchong dari Lebuhraya Persekutuan di satu arah dan ke arah stesen LRT Kelana Jaya.

11.25pm: Ketika ditemui pemberita kemudiannya, Anwar berkata, beliau kagum dengan kehadiran spontan walaupun perhimpunan itu hanya dipanggil pada hari Isnin.

"Saya tidak akan berhenti sehingga kita sampai ke Putrajaya, sehingga kita dedahkan semua (penipuan) dan tuntut Putrajaya untuk rakyat.

"Mereka berhak mendapatkannya kerana kita, Pakatan, menang undi popular," katanya.


Anwar kemudiannya mengumumkan bahawa satu lagi perhimpunan pada hari Sabtu di Pulau Pinang, serta merancang untuk turut mengadakanya di Ipoh pada hari Jumaat.

11.00pm:Walaupun hujan renyai-renyai, orang ramai masih berpusu-pusu masuk ke dalam stadium. Kereta diletakkan sejauh 2 km dan nampaknya belum ada tanda-tanda ia akan berakhir lagi.

Ramai yang tidak dapat mendengar ucapan pemimpin mereka tetapi masih meluangkan reformasi dan ubah.

1040pm: Jalan keluar dari stadium, menuju ke arah Paradigm Mall sesak ketika kereta membawa Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terpaksa bergerak perlahan kerana ramai orang meminta beliau menurunkan cermin kereta untuk mereka bergambar dengannya.

Sementara itu, Khalid sambil tersenyum memenui permintaan orang ramai yang terdiri daripada mereka yang hendak beredar dan mereka yang hendak masuk ke dalam stadium.

10.39pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim mengisytiharkan bahawa rakyat Malaysia, sama ada Melayu, Cina, India, Kadazan atau Dayak, mahu pilihan raya yang bebas dan adil.


Beliau turut mengecam tajuk utama Utusan Malaysia semalam
"Apa lagi Cina mahu?".

Anwar berkata, setiap rakyat Malaysia, tanpa mengira bangsa, mahu menuntut hak-hak mereka dan mereka mahu BN tumbang.

Orang ramai, yang kini telah meningkat kepada 80,000 memberi respons bersemangat, sambil menunjukkan genggaman tangan sebagai tanda sokongan.

10.26pm: Dengan tiada polis trafik polis untuk mengawal lalulintas, orang ramai bertindak sendiri untuk membantu meredakan kesesakan lalulintas.

Hampir kesemua kereta menurunkan cermin tingkat dan kebanyakannya membunyikan irama hon, dan kelihatan seperti suasana kesesakan jalan raya yan gpaling meriah di Lembah Klang.

Sepanjang lebuhraya LDP, orang masih masih menuju ke stadium dengan berjalan kaki.


10.15pm: Mereka yang masih di jalan raya mula menurunkan cermin kenderaan untuk berbual sesama mereka. Antaranya ialah seorang wanita Melayu yang sudah berusia dan sekumpulan remaja Cina."Ada sebuah bas yang datang dari Johor!" seorang lelaki memberitahu yang lain.

"Saya datang dari Kedah!" jawab seorang lagi lelaki.

Kemudian seorang remaja Melayu mengebarkan bendera PAS dari tingkap dan sebuah kereka yang membawa sekumpulan wanita muda pelbagai kuam membunyikan hon tanda sokongan.

Lampu isyarat telah bertukar warna beberapa kali tetapi keadaan masih tidak berganjak.

10.05pm: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba dan disambut dengan sorakan gemuruh hadirin, yang juga mula melaungkan "Kami anak Malaysia".


10.00pm:Empat kilometer dari tempat itu, penumpang dalam bas dan beberapa kereta turun dari kenderaan mereka dan berjalan kaki. Semua berpakaian hitam.

Sementara itu, lelaki dalam sebuah trak pikap mengebar bendera PKR.

9.33pm: Kesesakan lalulintas dari Kelana Jaya sehingga sejauh tol NPE berhampiran Sunway. Menurut Peta Trafik Google, seluruh Petaling Jaya mengalami kesesakan.

9:30pm: Sistem audio dalam stadium tidak berfungsi dengan sepenuhnya, menjadikan ia sukar untuk mendengar ucapan dari luar stadium atau dari kawasan tertentu di dalam stadium

Peserta juga masih menghadapi kesukaran mendapatkan talian telefon.

9.25pm: Penunggang motosikal yang melewati pemandu yang berpakaian hitam yang terperangkap dalam kesesakan di LDP, melaungkan "Ini Kalilah".



Jalan-jalan di sekitar stadium sesak sepanjang beberapa

kilometer, dan tiada tanda-tanda ia reda sejak dua jam lalu.

Ramai orang, yang memaki baju-T 'Ini Kalilah' meletakkan kereta mereka di tepi lebuh raya dan berjalan kaki ke arah stadium.

9.05pm: Gerai makanan dan menjual barangan Pakatan seperti T-shirt, selempang dan pelekat, mengelilingi kompleks stadium.

Sementara itu, orang terus bergerak masuk ke dalam stadium. Semua tempat duduk sudah penuh dan yang lainnya duduk di padang dan trek.


9pm Kira-kira 50,000 sudah memenuhi stadium dan ramai daripada mereka terpaksa berjalan jauh ekoran kesukaran mencari tempat letak kereta.

Di pentas, Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli memberi arahan kepada Utusan Malaysia supaya tidak memainkan isu perkauman.

Katanya, bukan sahaja orang Cina tetapi Melayu juga menyokong Pakatan.

Suasana bingit dengan sorakan dan tiupan vuvuzela, sambil melaungkan "Najib, tipu", "Ubah".

Berpakaian kuning, ramai juga membawa bunga kuning, simbolik tuntutan untuk pilihan raya bersih dan adil.


8.50pm Hujan telah berhenti beberapa minit lepas dan peserta himpunan "Suara Rakyat Suara Keramat" tidak lagi menggunakan payung. Anggota Parlimen Kelana Jaya Wong Chen yang baru beberapa hari terpilih mula berucap kepada penonton.

8.45pm: Ramai pemimpin Pakatan masih tidak sampai ke tempat acara kerana terperangkap dalam kesesakan jalan raya, antaranya Elizabeth Wong dan Tian Chua.

8.40pm: Jalan raya dibanjiri kereta bermula dari persimpangan Lebuh Raya Persekutuan sehinggalah ke pusat membeli-belah Paradigm Mall.

Sebahagian hadirin himpunan malam ini meletak kereta mereka di tepi jalan raya utama dan berjalan kaki hampir satu kilometer ke Stadium Kelana Jaya.

8.39pm: kesesakan teruk lalulintas dilaporkan di sekitar stadium. Beberapa peserta perlu berjalan lebih 2km untuk mendapatkan tempat.

"Saya terperangkap dalam 'tempat letak kereta' terbesar di dunia. Tidak bergerak seinci pun selama hampir 15 minit," lapor wartawan Malaysiakini Aidila Razak.


Mereka yang telah sampai ke stadium pula mendapati sukar untuk mencari ruang letak kereta.

8.15pm:Puluhan ribu orang sudah berada di dalam stadium. Hujan renyai-renyai berterusan dan orang ramai berpayung mereka atau memakai baju hujan.

7.30pm: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan berucap kepada penyokongnya buat kali pertama malam ini sejak pilihan raya umum Ahad ini, yang didakwanya dicemari dengan penipuan untuk memastikan kemenangan BN.

Perhimpunan di Kelana Jaya itu dijangka menarik kehadiran yang
besar yang tidak sabar lagi untuk mendengar ucapan pemimpin mereka selepas pilihan raya yang keputusannya membuat ramai penyokong Pakatan Rakyat tidak berpuas hati.


Orang ramai secara memenuhi ruang stadium yang pada masa ini sekitar satu perempat penuh kerana hujan renyai-renyai di stadium Kelana Jaya.
Tiada kehadiran polis dilihat walaupun terdapat spekulasi bahawa polis akan mengadakan kawalan ketat di sekitar stadium, yang menempatkan 50,000 penyokong semasa perhimpunan pra-pilihan raya dahulu.

notakaki-Mereka mungkin boleh ambil negeri kita tapi jangan sesekali rasakan yang mereka mampu untuk miliki jiwa-jiwa kita.

Hari ini kita kalah kerana tipu daya dan juga kerana diri kita yang belum layak terima kemenangan.

Jom baiki diri jadi mukmin yang Allah redha. Jumpa di PRU 14!


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


12 comments

9 Mei 2013 1:44 PG

giler gempak . ramai giler. tu nanati utusex kata 150 org je

Tanpa Nama
9 Mei 2013 4:05 PG

Sy ada disana sebentar td,semangat yg luar biasa dpt dilihat..tnpa mngira bangsa atau agama,mereka sgt bersatu dlm mjayakan himpunan yg awesome nih!!!SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT!inikalilah kasi ubah!!!!

9 Mei 2013 9:05 PG

dasyat punya ramai..!

9 Mei 2013 9:51 PG

bro lynn, cam ni lah, mungkin skg pakatan boleh bersatu sebab musuh dorang adalah sama - umno dan bn. tapi bila dah berjaya singkirkan umno dan bn, pakatan akan bercakaran sesama sendiri kerana masing2 akan memperjuangkan ideologi masing2....bila matlamat pakatan untuk menjatuhkan musuh sudah tercapai, maka tibalah masanya untuk memperjuangkan ideologi dan matlamat individual...

btw, adakah ini tidak rasis?? cuma melayu je yg rasis??? http://arifomar.blogspot.com/2013/05/hoi-
pukimak-ini-tak-rasis-ke-kah-kah.html

9 Mei 2013 9:54 PG

utusex?? mana nilai adab dan sopan anda sebagai muslimah?? mak ayah x ajar ke??? kalau la mak ayah awak tau anak dia macam ni, mesti kecik hati dorang....

11 Mei 2013 6:14 PG

ramainya...

Tanpa Nama
11 Mei 2013 10:09 PG

Mana bukti ko pemberian ic begitu saja.
Bagi bukti lah.cakap mcm bagus.
Dakwat kekal korang jugak yg nak, kan.
Kenapa tak mahu guna sistem biometrik.
Kot takut kantoi plak org yg guna ic org mati,kan

11 Mei 2013 12:58 PTG

biar. ini masa untuk kita bangun. sokong pR

12 Mei 2013 2:31 PG

siap masuk CNN news tu psl perhimpunan ni, a gathering to protest GE13 fraud... kasi bongkar ini kali juga...

13 Mei 2013 11:50 PG

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

Tanpa Nama
15 Mei 2013 10:42 PG

IC orang cina mati bagi kat cina China masuk dengan pas lawatan sosial taknak siasat? kenapa Bias bila melibatkan orang cina? kenapa Bangla jadi kambing korban?

15 Mei 2013 6:39 PTG

ramai betul

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.