saya nak jadi pemaaf...





Assalamualaikum...


alhamdulillah..baru sampai rumah..... nak buat enrty luahan perasaan hari ini.... kejadian ni berlaku satu kebetulan yang saya rasa saya sangat bersyukur..mesti semua org tertanya2kan? curios nak tahu kan?? kan?? jangan tak ngaku.. sekali tgok mata2 hangpa semua ni saya da tau da..kompem curios..^_^


ramai yang kenal saya tahu saya mcm mana.. tahu bila saya gembira saya react mcm mana..bila saya marah saya react mcm mana..and bila saya ngantuk saya tido..


saya pendiam..pemalu (huhu) . and saya tak pandai sgt nak tunjukkan kemarahan...


kalau saya rasa saya teraniaya..saya pendam je..saya diam je.. dan kadang2 saya tak rasa org yang saya marah tu tahu saya marah kat die.. sifat ni da jadi habit saya..bila marah...diam! nak nangis pun nangis depan almari baju (ape significant die? ...ntah!) tapi... air yang tenang jangan disangka tiada buaya.. org kata org yang selalu pendam ni sekali die meletops...haaaa...takleh nk diselamatkan da.. (mintak la saya tak meletup2...biar jadi gunung berapi senyap)


hari ini sebenarnye saya baru je marahkan seseorang..seseorang yang dekat dengan hati saya.. saya marah sebab saya rasa perasaan saya tak dihargai.. hati saya tak dijaga.. saya marah dia sebab saya kecewa dengan dia.. saya betul2 marah..sampai saya diam je...saya pilih utk tanak bercakap dengan dia..walaupun saya tahu apa yang dia lakukan itu bila dipikir2kan balik tak la sebesar mana salahnya..cuma hati saya yang memberontak..saya nak dia tahu yang saya juga mampu marah.. saya juga boleh buat die sakit hati dan saya rasa nak balas dendam..biar dia resah, rasa gelisah, rasa sakit hati macam mana saya rasa...


then..
pagi tadi.. saya diminta utk tulis sesuatu sempena kempen WARM (we Are Real Muslim)...
tajuknye...




TOLERANSI DAN PEMAAF




bila saya baca tajuk ni..terus rasa macam


"er...... baru je tadi dia minta maaf aku senyaap je.. "
"Kebetulan apakah ini...."




tema WARM kali ni "sampaikan dariku walau sepotong ayat" (HR Tirmidzi)


so jom kita tengok pemaaf tu macam mana.. pemaaf tu of koz semua org tau kan..memaafkan org lain.. tak kisah sama ada die minta maaf atau pun tidak..sebab pemaaf tu mesti la datang dari dalam hati kite.. takkan la.... "da die pun tak minta maaf macam mana aku nak maaf kan?"


Satu contoh yang paling dekat dengan kita adalah sifat maha pengampun ALLAH pada hambanya


Daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu telah berkata : Aku mendengar Rassulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya Allah berfirman (maksud) : Wahai anak Adam! Apabila engkau memohon dan mengharapkan pertolonganKu maka Aku akan mengampunimu dan Aku tidak menganggap bahawa ia suatu yang bebanan. Wahai anak Adam! Sekalipun dosa kamu seperti awan meliputi langit kemudian kamu memohon keampunanKu, nescaya Aku akan mengampuninya. Wahai anak Adam! Jika kamu menemuiku(selepas mati) dengan kesalahan sebesar bumi, kemudiannya kamu menemuiKu dalam keadaan tidak syirik kepadaKu dengan sesuatu nescaya Aku akan datang kepadamu dengan pengampunan terhadap dosa sebesar bumi itu.
- Riwayat imam Tarmizi


Kita hambanya selalu lupakan selalu lalai utk mengingati ALLAH.. tapi bila kita ditimpa musibah baru kita nak dekat balik dengan ALLAH.. tapi ALLAH tak pernah lupakan kita kan.. bila kita buat dosa.. kita tak pikir pun yang apa yang kita buat tu adalah sesuatu yang ALLAH larang.. tapi pintu taubat sentiasa ALLAH buka untuk kita.. sebab ALLAH sayangkan kita..Sebab ALLAH itu maha pengampun




kita pulak..
bila org buat salah kat kita senang tak kita nak maaf kan???
boleh tak kita maafkan dan kita lupakan..?
boleh tak air yang keruh jernih semula...?




Ya... sifat pemaaf itu bukanlah satu perbuatan mudah dilakukan. Firman Allah yang bermaksud:“Tetapi, sesiapa yang sabar dan suka memaafkan, sesungguhnya termasuk pekerjaan yang berat ditanggung.” (Surah asy-Syura, ayat 43).


macam mana ya nak maafkan orang??
die da buat salah kat saya..
die da lukakan hati saya...
luka lama berdarah kembali..ecece..tak2... main2 je..


banyak kan cara nak maafkan orang..
antaranya...


1
kita kenangkan balik kebaikan yang dia da buat kat kita.. apalah sangat kesalahan yang satu jika nak dibandingkan dengan kebaikan yang beribu.. takkan sikit salah habis hancur lebur sebua budi baik die kat kita.


2
kite bincang baik2 ngan die..mungkin hanya salah paham..bila da bincang2 ntah2 dua2 pihak pun ade wat kesalahan so kita bertoleransi la kat sini..kire 0-0 la


3
tak selamanya kita tak buat salah..satu hari nanti or esok lusa..mesti kita akan buat salah gak..and kita akan mintak maaf kat org yang kita wat salah..and kita mesti harapkan org tu maaf kan kita..kan?? so give and take la.. arini kita maafkan orang.. esok lusa bila turn kita..org maafkan kita plak...


4
duduk bersila... pasti tunduk..tutup mata..then...
1,2,3...
maafkan kami!
teng teng teng teng
maafkan kami!
teng teng teng teng!


eh
salah! ni minta maaf ..bukan maafkan..


er..tu je yang saya boleh pikirkan sekarang..


apapun..kite mesti sentiasa tanam dalam diri kite sifat pemaaf.. supaya hati kita pun sentiasa tenang..tak la resah gelisah sakit hati kat orang




Allah berfirman bermaksud: “Dan orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang yang berbuat kebajikan.” (Surah Ali Imran, ayat 132).


dan tak best rasanya kalau saya cakap panjang berjela pasal sifat pemaaf tapi saya sendiri tak buat kan..
(sedang diperbaiki bi iznillah)




buat awak yang jauh dimata dan dekat dihati
saya da maafkan awak..
dan saya minta maaf sebab saya marah awak tadi...
harap awak maafkan saya






terima kasih ALLAH atas kebetulan ini...


p/s -dah zohor jom2 .... terima kasih kerana membaca.... ^_^

Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


4 comments

16 Disember 2012 pada 10:18 PTG

saya mencuba sis.tP bukan salah kita taPi kenaPa saya yg diPulaukan.sedih hati ini bila cerita yg xPernah saya wujud kan tP diwujudkan oleh seorang teman.insyaallah

Tanpa Nama
14 Mac 2013 pada 10:53 PTG

akm, pak cik baca artikel ini. mengisafkan pakcik.... terima kasih..semoga banyak blok bermanfaat seperti ini lagi. seperti nasihat berguna

14 Mac 2013 pada 11:22 PTG

@Tanpa Nama terima kasih pakcik.. :)

3 April 2013 pada 2:17 PG

Kawan wani cakap , orang yang meminta maaf itu lebih baik daripda orang yang memaafkan :)

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.