Sayang Tak Berbalas........


Bismillah walhamdulillah...

(Bunyi macam cinta sepasang kekasih ja..Oh, jangan salah faham. Bukan itu maksud saya. Sila baca sampai habis ya..^^)


Dalam bersahabat pernah tak kita rasa seolah-olah sayang kita kepada sahabat itu seakan tak berbalas ? (Macam mana tu??) Maksudnya, kita rasa sayang pada sahabat kita tu lebih tapi sahabat kita macam biasa saja, tak nampak pun macam dia sayang kita. Kita yang ambil berat tentang dia, tapi dia macam biasa saja. Bila bersama-sama teman-teman lain, kita seolah-olah macam tak wujud di mata dia.  Pernah tak rasa macam tu?? Saya pernah (mengaku dengan ikhlas...)

Namun, bila difikir-fikir kembali perasaan ni TAK seHARUSnya dan TAK sePATUTnya bermain di hati  KALAU kita benar-benar MENYAYANGI SAHABAT kita KERANA ALLAH (betul kan?)

Jika benar kita sayang dia kerana Allah, kita tak akan kecewa kalau rasa sayang itu seakan tak berbalas kerana kita yakin balasan itu dari Allah dan hanya berharap dari-Nya. 

Sahabat, andai rasa itu (rasa sayang tak berbalas) tumbuh dalam hati kita, cepatlah cantas sebelum ia membesar. Kerana apa? Kerana rasa itu mampu manjauhkan jarak antara kita, menghilangkan kemesraan antara hati-hati kita (bila kita rasa dia tak sayang kita, kita mula jauhkan diri). Sanggupkah kita gadaikan ukhwah ini semata-mata kerana perasaan yang tak pasti? (mungkin kita saja rasa dia tak sayang tapi sebenarnya dia sayang kita cuma tak tunjuk saja..Kan ada orang macam tu..)

Berlapang Dada


Selemah-lemah ukhwah adalah berlapang dada. Namun kesannya hebat pada sebuah ukhwah.

 

Justeru mari sama-sama bajai hati dengan سلامة الصدر (berlapang dada). Moga bunga-bunga ukhwah kita berkembang sihat. Positifkan hati kita dalam berukhwah dan sentiasa berdoa kepada Allah agar Dia jaga hati-hati kita dari prasangka buruk atau سوء الظن .


Peliharalah bunga-bunga ukhwah itu. Perjuangan akan terasa indah dengan kehadiran bunga-bunga ukhwah.


Elakkan diri dari bersangka buruk.
Wallahu'alam..Jumpa lagi sahabat! ^^


note :  - Kadang-kadang rasa ni akan datang, jadi kita kena pujuk hati. Kalau hati tak 
             'makan saman' dengan pujukan sendiri, minta Allah yang pujuk hati kita.
          - Mari zahirkan sayang kita pada sahabat..^^
          - Kalau orang lain suka ros, saya sangat suka bunga matahari (tak pasti kenapa..) 
             Ada sapa-sapa nak bagi hadiah bunga matahari tak kat saya? 




Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

23 November 2012 8:54 PG

sentiasa Pernah ada Perasaan sebegitu namun hanya Pendam dan mengadu kPd Nya..sedih hanya Dia yg tahu.ikhlas

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.