jOm bercerita...kisah semut dgn nabi sulaiman...


 
assalamualaikum sahabat-sahabat..
dengan nama Allah..




inshaAllah hari ini saya nak berkongsikan satu cerita tentang semut. 
erm, cakap pasal semut, ramai yang sudah selalu sangat dengar kisah semut bercakap dengan sulaiman dan sebagainya. surah semut pun ada dalam kitab Allah tu. cuba la semak.


cerita semut yang saya nak cerita ni pun berkisah semut dengan sulaiman juga. saya rasa tidak salah kalau cerita ini diulang-ulang untuk diambil pengajaran daripadanya. 
manusia macam saya ni selalu pelupa. jadi, cam tazkirah la. ye la, peringatan..


ceritanya macam ini, suatu hari nabi sulaiman jalan-jalan untuk meninjau kawasan pemerintahannya. dan tiba lah baginda di sebuah kawasan semut-semut punya rumah.
nabi sulaiman pun tertarik melihat semut-semut ni bekerja. rajin bukan sekali, tapi berkali-kali rajinnya daripada manusia malas macam saya ni. jangan tiru saya. 


melihat seekor semut membawa sebutir gandum. semut dulu kuat-kuat. seekor boleh angkat sebutir gandum. agaknya la..
nabi sulaiman pun tanya pada semut berkenaan,


"semut, nama kamu ape ek??"


semut pun jawab, " saya tidak ada nama la"
(ni tidak terdapat dalam mana-mana buku sirah, penambahan semata-mata)


nabi sulaiman pun tanya lagi,


"erm,, semut, setahun kamu bajet-bajet makanan banyak mane?"


terkejut semut si semut tu mendengar soalan daripada si sulaiman pemerintah kerajaan itu.
terpaksalah si semut tadi membuat kira-kira, ade add math sikit, prinsip akaun dan sebagainya.


setelah beberapa minit semut pn menjawab soalan yang dikira susah itu..


"kalo setahun, seperti tahun-tahun yang lepas, sebutir gandum ni dah cukup dan mungkin terlebih sikit la. tapi dalam setahun saya pasti habiskan sebutir. sebab tahun depan, comform ade la gandum lain di mana-mana kalau saya cari. jadi tidak risau.. =) "


"betol ni sebutir cukup??" tanya nabi sulaiman seakan tidak percaya. pada hal baginta tau, betol la cukup bagi semut tu.


"lorh..betol wahai nabi Allah, saya dah buat kira-kira ni. terperinci pulak tu. betol la. terlebih lagi tu",
yakin semut menjwab. sebab si semut ni dah buat kira-kira add math, probability, chek tahun-tahun sebelum ni. dan satu yang paling penting...........


nabi sulaiman pun apabila sudah dapat jawapan, baginda pun menangkap semut tadi dan diletakkan didalam sebebuah botol. bersama-sama semut itu dengan sebutir gandum lalu dituptup dengan penutup botol. buat lubang sikit untuk udara. nanti mati pulak semut ni.


........................................................
...................................................................... setahun kemudian,


di tempat yang sama, nabi sulaiman kembali menemukan botol yang mana setahun yang lepas baginda letak dalam tu seekor semut tanpa nama dan sebutir gandum.


agak-agaknya apa yang berlaku??


nabi sulaiman pun buka la penutup botol yang telah di tebuk tu dan melihat semut tersebut.
baginda pun terkejut sikit la, tapi tetap 'cool' pada riak muka baginda.
baginda melihat, semut tu masih hidup.
ye la, biasa la tu, udara ada, makana pun ada.
tapi yang menghairankan baginda nabi sulaiman ialah..
mengapa gandum itu tidak habis dimakan oleh semut itu. ada separuh lagi.
baginda pun tanyalah pada semut tu,


"wahai semut, kamu kata tahun lepas, sebutir gandum tu cukup-cukup malah terlebih sikit untuk setahun saja dan kamu kata kamu pasti habiskan sebutir setahun. tapi ni mengapa masih ada separuh?? adakah kamu tipu aku tahun lepas mase aku tanya pada kamu? sila jawab~"


semut itu pun menjawab dengan penuh tenang,
"begini wahai nabi Allah yang Allah bagi kamu mukjizat boleh bercakap dengan kami, semut-semut dan binatang-binatang lain,,
sebelum-sebelum ni, semasa saya bebas diluar sana, untuk setahun, sebutir beras, eh,, gandum ni memang saya habiskan la dan memang cukup-cukup saja. ini kerana diluar sana saya yakin dengan rezeki Allah, saya pasti akan habiskan sebanyak sebutir untuk setahun dan saya sangat yakin, tahun berikutnya pasti ada lagi rezeki yang Allah akan bagi, cukup untuk setahun.
jadi, saya sikit pun tidak risau...


tapi apabila kamu kurung saya dalam balang ni. saya jadi tidak bebas. dan saya dibawah pengawasan kamu. 
jadi, saya tidak boleh la nak sama macam saya bebas dulu untuk bermewah-mewah menghabiskan sebutir gandum yang kamu beri ini.
sebabnya, mana la tahu, kamu terlupa nak datang sini semula untuk buka tutup botol itu dan bebaskan saya, sedang saya dah habiskan bekalan yang kamu beri. pastinya saya akan mati kebukuran.
saya pun makan separuh saja, dan separuh lagi saya simpan sebagai langkah berjaga-jaga,"


panjang lebar jawapan semut itu didengari teliti oleh nabi sulaiman.
baginda sangat kagum dengan semut itu. 
ye la, betapa yakinnya si semut itu pada Allah dan tidak langsung mengharap pada yang selain Allah.
yakinnya semut ini bahawa tugasan rezeki itu adalah milik Allah dan Allah itu maha pemurah.
manakala selain Allah tidak punya hak pun pada rezeki Allah dan mereka itu selalu pelupa.


ya Allah, hebatnya makhluk ciptaan Mu, malu rasanya kalau nak dibandingkan diri hina ni dengan semut tu.
semut tu sangat yakin pada Allah dn hanya mengharap pada Allah, sedang diri ini selalu mengharap selain Allah.
rajin, teliti dan syukurnya semut itu pada segala nikmat yang diberi Allah, sedang diri ini selalu kufur nikmat dan jarang sekali nak bersyukur..
ya Allah, ampunilah kami hambanya selalu alpa dan leka ini.


akhir kata, maaf salah silap.
dan sila beri tunjuk ajar.. (",)



Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


1 comment

7 Februari 2013 12:31 PTG

thanks.sisi cerita kn la lg tentang cerita2 mcm ni.thanks

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.