KARPAL SINGH: Kafir sekalipun, dia dan kita, semua datang dari Allah.



Org2 Melayu yang memaki hamun atas pemergiannya, mungkin anda tidak pernah membaca contoh Nabi Muhammad s.a.w yang menghormati jenazah bani Yahudi. Adakah anda lebih hebat dan agung daripada Rasulullah yang mendapat petunjuk daripada Allah di gua hiraq? Adakah anda lebih agung daripada Pencipta sekalian manusia yang menentukan hidup dan mati setiap insan di dunia? Jika tidak apa2 perkataan baik atau salam takziah yang boleh diucapkan, lebih baik kita berdiam diri agar kata2 kesat itu tidak dibahaskan sebagai satu doa yang mendatangkan musibah kepada diri sendiri. Pendirian politik mungkin berbeza, pegangan agama mungkin berlainan tetapi apa yang saya tahu dalam islam ialah konsep keadilan dan nilai hormat menghormati itu ditekankan Allah dan dipegang oleh sekalian nabi Allah.

-copypaste komen dari facebook-






Photo: Siapalah yang UP Zul Kulim ni jadi pemimpin ya?

Sebenarnya ramai musang pulut dalam PR yang patut di hapuskan.

Sebab tu la macam2 hal dalam PR bergelora..

agaknya kalau pemimpin Umno yang tentang hudud meninggal, dorang keluar statement sama tak?


LAPORAN KEMALANGAN MAUT JALANRAYA

1. No Rpt:Trafik Kampar Rpt:
960/14
2. Tkh: 17/04/2014
3. Masa: 0110hrs
4. Lokasi: KM 306.1 Lebuh Raya Utara Selatan arah (Utara)
5. Sek APJ: Sek 41 (1) APJ 1987
6. Kend Terlibat:
K1: M/Mpv No.KS 9898
(Toyota Alphard)
K2: M/Lori No. WTL 9909 (Mitsubishi Canter - 5 tan)

7. Mangsa:
M1: Nama: Karpal Singh A/L Ram Singh (penumpang MPV/maut)
Kpt: 400628-07-5079
Umur:74thn
Alamat: No.144 A, Jalan Utama
10450, Georgetown,
Pulau Pinang
M2: Nama: dikenali sebagai Michael - pembantu peribadi (penumpang MPV/maut)
M3: Nama: (1) (P) Indonesia - pembantu rumah (penumpang/cedera parah) dirawat d Hospital Permaisuri Bainun Ipoh
Kpt: belum diperolehi
Umur: -
Alamat:-
M4: Nama: Ramkarpal Singh A/L Karpal Singh (penumpang MPV/tidak cedera)
Kpt: 760409-07-5211
Umur: 38thn
Alamat: 14-1-4 City Gardens Persiaran Raja
Chulan, 50200, W. P.

M5: Nama: C.Selvam. (pemandu MPV /tidak cedera)
Kpt: Warganegara India
Umur: 27thn
Alamat: -
M6: Nama: Abu Mansor bin Mohd (pemandu M/Lori/cedera)
Kpt: 690830-05-5 053
Umur: 45thn
Alamat: No 528 Blok B,
Flat Petaling Utama 13, 46000 Petaling Jaya,Selangor

M7: Nama: Nur Azlina Ahmad (penumpang M/Lori/tidak cedera)
Kpt: 910829-08-6356
Umur: 23thn
Alamat: No 17-12 Blok C
PPR Kota Damansara, Jalan Pekaka 8/1 Kota
Damansara 47810
Petaling Jaya,Selangor

M8: Nama: Nurieman Diana Qhaleesha binti
Abdullah
(penumpang M/Lori/tidak
cedera)
Kpt: 101230-10-2508
Umur: 4thn
Alamat: No 17-12 Blok C PPR Kota Damansara, Jalan Pekaka 8/1 Kota
Damansara 47810 Petaling Jaya, Selangor

8. Ringkasan/Siasatan Awal:

Pada 17/04/2014 jam lebih kurang 0110hrs satu kemalangan maut telah berlaku di KM306.1 Lebuh Raya Utara-Selatan (Hala Utara/Gua Tempurung) melibatkn sebuah M/MPV jenis Toyota Alphard dgn sebuah M/Lori jenis Mitsubishi Canter (5 tan/muatan simen,besi,mozek). Berpandukan siasatan awal mendapati M/MPV yang dipandu bersama 4 orang penumpang yang datang dari arah K/Lumpur menghala ke Ipoh apabila sampai ditempat kejadian telah hilang kawalan dan melanggar belakang sebelah kanan M/Lori di lorong kiri jalan yang menghala ke arah yang sama. Akibat kemalangan penumpang hadapan M/MPV (Ahli Parlimen Bukit Gelugor) dan Pembantu Peribadi beliau penumpang belakang belakang sebelah kiri telah meninggal dunia di tempat kejadian manakala seorang perempuan Indonesia dipercayai pembantu rumah mengalami kecederaan parah dan dirawat di Zon Merah HRPB, Ipoh.

Siasatan:
1) Keadaan jalan lurus / mendaki bukit
2) Cuaca baik / gelap tanpa lampu
3) Kerosakan M/MPV teruk dibahagian hadapan sebelah kiri manakala M/Lori rosak dibahagian belakang sebelah kanan.
4) Semakan keatas M/MPV mempunyai 29 rekod kesalahan lalulintas - pandu laju di bawah Seksyen 079 (2) APJ 1987 (15 saman belum jelas)

Peg Penyiasat:
ASP Abd Aziz Abd Rahman
KBKA/KTD
IPD Kampar

sumber

notakaki- Bangun subuh, dapat berita Karpal Singh. Hati automatik sebut, "inna lillahi wa inna ilaihi rajiun."

Kafir sekalipun, dia dan kita, semua datang dari Allah.
Dan pasti, akan kembali kepada Dia.

Ustaz ustazah, tolong betulkan kalau saya silap.


Syukran jiddan ..sudi baca entry nie


13 comments

17 April 2014 6:11 PTG

Takziah kepada keluarga mendiang, semoga mereka tabah menerima...

18 April 2014 12:03 PG

Semoga semuanya berjalan lancar..

20 April 2014 6:11 PTG

Dalam bulan-bulan kebelakangan ni bermacam peristiwa tragik berlaku. Semoga dilindungi kita semua.

21 April 2014 7:05 PTG

Umno dan bn pun dari Allah juga...tapi kita anti sangat seolah2 kita yakin kita ke syurga dan ahli umno bn akan ke neraka...

Tanpa Nama
28 April 2014 9:44 PG

Skurangnya sorang musuh tegar Islam dh xde, bukti dia adalah musuh Islam tegar adalah mnentang keras pnubuhan negara Islam dan plaksanaan hukum hudud dimalaysia shingga ke akhir hayat dia, kekal mati sbagai kafirun tanpa sempat mgakui keesaan Allah dan kerasulan nabi, cuma agak pelik bila dia bole tidur sbantal dn mkn sepinggan dpn Pas yg bsungguh mahu mlaksanakan hudud tp msih xdilaksanakan brtahun sudah, ayuh Pas! Kita lakukan dikelantan dahulu! Kita lihat brapa ramai anak kelantan akan kluar brhijrah!

Tanpa Nama
28 April 2014 9:58 PG

Adakah Pas telah mberi pnerangan dan pncerahan yg wajar tntang hukum hudud pada rakan sperjuangan? Knapa smpai perlu mlangkah mayat jika ingin mlaksanakannya? Apa yg Pas telah lakukan thadap pmahaman kafirun tntang Islam? Mana pegi ulama hebat Pas jika hukum Allah yg trmaktub dlm Quran masih blum mampu trlaksana? Apa yg mereka lakukan slama ini? Adakah ini sbagai bukti gimik yg Pas hanya mmainkan isu hudud pd waktu2 trtentu?

Tolong le wahai ulama2 Pas..

Kami dh bosan jika trus dipermainkan!

2 Mei 2014 1:36 PG

@Tanpa Nama"Kalau kita tinggal hukum Allah, azab Allah menanti. Kalau kat dunia selamat, akhirat tak selamat.
Hudud bukan isu politik atau kepentingan mana mana pihak, tapi ianya isu umat Islam."

"10 tahun Nabi memerintah di madinah, 2 sahaja kes kena potong tangan."

"Hukum syariah datang dari Allah, ketentuan dari Allah.
Dan Allah yang menjadikan hati hati manusia gerun"

Firman Allah:
"Wahai org beriman, masuklah kamu ke dalam islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu menuruti jejak langkah syaitan. Sesungguhnya mereka musuh yang nyata.."

Pelaksanaan hukum Allah satu kewajipan, apakah keredhaan manusia atau Tuhan yang kita kejar?
Tepuk dada, tanya Iman.
:)

Tanpa Nama
5 Mei 2014 2:13 PG

Benar, sbenarnya xde sorang pn muslim dimalaysia mnolak hukum hudud, yg ada cma mnangguh masa plaksanaannya, apa yg tjadi kat malaysia sbenarnya dputarbelitkan atas nama politik, ayat 'langkah mayat saya dulu' dtuturkan ktika pbahasan diparlimen, ktika Tun M mngizinkn kelantan mlaksanakan hudud, pnutur ayat itu mnentang keras hukum hudud.
Lagi skali, xde sorang pun muslim mnentang plaksanaan hudud cma menangguh.
Jgn pcaya pd fitnah yg brbau politik.

Tanpa Nama
5 Mei 2014 3:01 PG

Saudara Zulkifli Nordin ada sesuatu yang ingin dikongsi dalam blog beliau, beliau pernah berada dalam kelompok sebelah pihak tapi kini beliau bersifat neutral(bersifat neutral dan menentang menyebabkan beliau dijadikan musuh dan dilabelkan pula sebagai berada disebelah pihak yang lain), ada benarnya apa yang dinukilkan dalam blog beliau.

6 Mei 2014 8:44 PTG

@Tanpa NamaHudud hanyalah sebahagian daripada undang-undang jenayah islam, selain hudud, ada ta'zir dan juga qisas. Banyak yang kita tak tahu tentang undang-undang islam bukan? Kita belum faham keseluruhan sistem tapi hendak kritik, macam mana tu?

Tanpa Nama
11 Mei 2014 1:54 PG

Adakah tiada jln lain utk ulama mlaksana dn mjalankn perintah Allah slain mlalui politik? trutama brpolitik dgn kaedah yg dprkenalkan oleh penaung yahudi iaitu british? bukankah sstem pilihanraya malaysia adalah hasil dri cedokkan sstem british? yg mana menang majoriti akn jd pmerintah? xkira sape pn, kafirun pn bole jd pmimpn.
Adakah Pas mggunakn pluang tbuka luas ni sbagai jln singkat utk mlaksanakan hudud tmasuk bskongkol dgn yg mnentang keras hukum hudud?
Bukankah lebih baik jika ulama2 yg gila kuasa ni turun padang mnyelamatkan akidah remaja dan makbapak remaja muslim malaysia yg smakin goyang? penuhi kandungan majlis ilmu dn ceramah dgn ilmu akhirat dn bukannya dgn ilmu mmecahbelah bselit lawak jenaka ktawa bahak2?
Bkankah lebih baik bsabar...
Alangkah baiknya jika Pas dan Umno dduk smeja dan mnum scawan smbil cari jalan..

Tanpa Nama
11 Mei 2014 2:19 PTG

sejarah sekeliling telah mbuktikn, kita lihat nasib Ikhwanul, bgitu juga di turki btapa ulama yg bpolitik tidak dihormati akibat pbezaan pndapat politik, adakah ini yg akan tjadi dimalaysia? perlukah ulama melibatkan diri dlm politik? atau benarkah mereka itu ulama? benarkah mreka pewaris nabi jika hanya ppecahan ummah yg blaku?

3 Julai 2014 12:50 PTG

nice info mbk. makasih

Catat Ulasan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Full Edit By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.